Hem › webb

27 maj, 2014

Skomakarens barn bygger om

website-front-nourl

Det här med egna projekt är alltid svårt att hinna med, men det är hög tid för en uppfräschning av vår webb, och vi vet ju alla att bästa sättet att få något gjort är att berätta för alla att det är på gång. Då har man ju inget val.

Därför säger vi det nu. Vår nya webb är på gång, och kommer att publiceras innan den 10 juni. På ytan ser det mest ut som en grafisk uppdatering av webben, men bakom kulisserna har det hänt en hel del. 

Screenshot 2014-05-27 10.08.18

 

Den nya webbplatsen kommer att ge oss större möjligheter att utveckla mer agilt, och göra små fixar och tillägg när vi har tid, istället för att göra det en gång vartannat år. Webbplatsen bygger på WordPress som tidigare, men med ett helt nytt tema som driver innehållet. Temat är utvecklat in-house och är baserat på Underscores, ett starter-tema för WordPress som underlättar utvecklingen.

Vi kommer också att förändra vår webbhotells-lösning (kommer bli lite teknisk nu…) från Binero, som vi använder idag där webben hostas på ett traditionellt webbhotell, till svenska startup-företaget Jumpstarter.io, som tillhandahåller en väldigt smidig molntjänst, som dessutom kopplas direkt på versionshanteringssystemet (Git), vilket innebär att det är väldigt enkelt att göra snabba förändringar och direkt pusha ut dem.

Vi kommer försöka använda webben lite mer för att göra experiment, testa nya sätt att publicera innehåll och skapa värde för besökarna. Vi kommer också att starta upp en liten labs-avdelning för väldigt experimentella tester.

 

18 oktober, 2013

2 x Swedish Lapland

Swedish Lapland i Tyskland & Danmark

 

I dagarna släppte Swedish Lapland Tourism två nya webbplatser riktade till den internationella marknaden. Love at Work har hjälpt till med strategi och struktur och interaktionsdesign för sajterna.

Vi har också hjälpt till att ta fram en WordPress-mall som enkelt ska kunna återanvändas för att snabbt bygga upp nya webbplatser när behov uppstår. Just nu finns två sajter lanserade, swedishlapland.de för den tyska marknaden och laplandnonstop.com för den danska.

Mallen kommer att användas till fler webbplatser i framtiden, både landsspecifika och ämnesspecifka. Vi kommer också att ta fram en version av mallen för destinationer och entreprenörer i regionen!

”Att kampanjwebbarna nu är live, efter flera månaders utvecklingsarbete, känns riktigt kul. Men i ärlighetens namn är det här bara början på en löpande process. Här har vi äntligen ett riktigt vasst verktyg för att kunna fortsätta addera nya produkter, erbjudanden och storys som är anpassade för den tyska målgruppen” säger Therese Olofsson, PR- och kommunikationsansvarig, Swedish Lapland Tourism.

Kampanjwebbarna samverkar med andra sociala kanaler som bland annat Facebook, Twitter, Instagram och Youtube där målsättningen är att successivt bygga en långsiktig relation med målgrupperna för att sprida kännedom och bygga kunskap och attraktion.

Utvecklingen är gjord av In The Cold i Piteå.

 

23 september, 2013

Ny webbplats för Invest in Norrbotten

investinnorrbotten-screenshot

 

Vi har under hösten arbetat med att färdigställa en ny webbplats för Invest in Norrbotten, en organisation som arbetar med att locka stora utländska investerare och företag till vårt län.

Uppdraget var klart och tydligt: ta fram en enkel teknisk plattform och en struktur som gör att vi kan fokusera på innehållet på webbplatsen. Invest in Norrbotten vill lyfta företag och personer som verkar och arbetar i regionen, och genom dem, bekräfta fördelarna och utvecklingspotentialen i Norrbotten. Vi har intervjuat nyckelpersoner inom de fokusområden som Invest in Norrbotten arbetar med: energi, gruvor och big data. Vi har även adderat ytterligare tre områden med stor utvecklingspotential: turism, stadsomvandling och tester i kallt klimat, där vi just nu håller på att göra intervjuer och sammanställa innehållet.

Göran och Jörgen på Invest in Norrbotten ville också ha en webbplats som inte kräver kontinuerliga uppdateringar med snabba nyheter, utan i stället jobba med lite mer långsiktigt, kvalitativt och genomarbetat innehåll som håller under en längre tid och också kan fungera i andra sammanhang där de har behov av att presentera länet.

Projektet har varit väldigt lyckat, och vi fortsätter tillsammans med Invest in Norrbotten och deras samarbetspartners att utveckla både webbplatsen och regionen!

Kolla in den nya webbplatsen på www.investinnorrbotten.se

Vill du veta mer om hur vi jobbar med innehåll och kommunikation på ett mer redaktionellt sätt, så hör gärna av dig!

24 januari, 2013

Design och arkitektur ger tillväxt i besöksnäringen

Under hösten har vi på uppdrag av Svensk Industridesign/Centek gjort en dokumentation av utvecklingsprogrammet Turistanläggningars Form och Funktion. Resultatet finns nu publicerat på SVIDs webbplats: information om programmet, inspiration, intervjuer med anläggningsägare runt om i Sverige och filmer från tre anläggningar i Norrbotten som gått programmet. Love at work har varit ansvariga för utveckling av allt innehåll, struktur på webbplatsen och idé för intervjuer och filmer.

Under vårvintern kommer det också bli en längre film som beskriver projektet.

Besök webbplatsen Turistanläggningars form och funktion

Filmerna är producerade av Fotograf Paulina

13 december, 2012

Nytt ICEHOTEL för säsongen

 

IMG_0359

Så var det äntligen dags! Ett av höstens stora projekt är nu lanserat – en helt ny webbplats för ICEHOTEL, där vi jobbat mycket med att skapa attraktiva landningssidor för ICEHOTELs besökare för att inspirera och locka till köp.

Ett fantastiskt kul jobb, som nu fortsätter framåt med att kontinuerligt vässa och förbättra den digitala kommunikationen för ett av Swedish Laplands mest spännande och attraktiva erbjudande!

IMG_0358

Vi har också haft det stora nöjet att jobba tillsammans med ICEHOTELs nya webbansvarige Johanna Ögren, som började för ett par månader sen, en erfaren digital kommunikatör som vi tror passar perfekt i Jukkasjärvi. I uppdateringen så ingick också en uppgradering av onlinebokningssystemet som nu fått en djupare integration med resten av webbplatsen och blir en naturligare del av innehållet.

Tekniken på webbplatsen är levererad av Vinter och Visit Technology Group

Besök genast nya ICEHOTEL.com

 

 

 

25 september, 2012

ICEHOTEL renoverar online!

Avd. nya och roliga projekt – en översyn och redesign av ICEHOTELs webb!

Vi har jobbat med dem tidigare och det känns väldigt roligt att få fortsätta det jobbet nu. Love at Work har fått i uppdrag att se över webbplatsens struktur, innehåll och design, som börjar ha ett par år på nacken. Vi kommer också att ta fram en ny design och implementationsförslag för bokningssystemet Citybreak. Den nya webbplatsen byggs med responsive-tekniker och vi kommer också att ta fram mobilanpassade sidmallar för icehotel.com - helt enkelt en helrenovering!

Kul också är att vi får jobba med gamla kollegorna på Vinter som står för den tekniska utvecklingen i projektet!

8 augusti, 2012

Lite mobilare Ripan

Det blir allt viktigare att vara tillgänglig överallt och att anpassa sig efter kunder och användarnas behov. Vi har därför hjälpt fina Camp Ripan i Kiruna att bygga en mobilanpassad version av sin webbplats!

Webbplatsen är byggd med responsive-teknik vilket innebär att det bara finns en version av webbplatsen med en design som anpassar sig efter den skärm som användaren har, så om man surfar in med en dator så får man den vanliga webben, och surfar man in med mobilen så ser man den mobilanpassade designen. Vi har utgått från den gamla webbplatsen och använt befintliga element och kod för att skapa en mobil upplevelse.

När vi planerar och tar fram strategier för nya webbplatser försöker vi alltid tänka flera skärmar, idag är det så enkelt att göra anpassningar för olika skärmupplösningar och enheter, så det bör man alltid göra för att skapa en positiv och bra användarupplevelse.

27 april, 2012

Massa loooove på sommarens stora fotbollsfest

Vi har hjälpt våra vänner Klubbviken med ett kampanjupplägg för deras stora EM-satsning i sommar: fotboll och BBQ i skärgården. På uppdrag av kunden har vi utvecklat ett koncept med fokus på digitala kanaler. (Okej då, lite print också) Redan är flera av kvällarna fullbokade.

Inte ett dugg konstigt med tanke på den perfekta combon: sommar, grillfest, skärgård och fotboll.

Läs mer och boka din fotbollsbiljett på Klubbvikens webbplats

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.