Hem › sociala medier

22 januari, 2015

Den bästa kommunikationen är den planerade

shutterstock_187767950

Att kommunicera är svårt, vi vet – det är lätt att man “väljer bort” att skriva det där blogginlägget eller glömmer att kolla Facebook-sidan för att man är upptagen med sitt “riktiga” jobb – men kommunikationen är viktig, och vi vet av erfarenhet att den enda kommunikationen som spelar någon roll är faktiskt den som blir av. Så här kommer några konkreta, handfasta tips som man kan ha med sig för att förenkla den löpande, kontinuerliga kommunikationen!

  • Skriv in i kalendern
    Sätt av tid i kalendern för att skriva ett blogginlägg eller göra en statusuppdatering, en timme varje vecka räcker till en början. Vi styrs alla av kalendern, så enda sättet att få tid till kommunikation är att planera den!
  • Gör en brainstorm-lista
    Samla alla ideér, tankar och inspiration på ett ställe – det kan vara en analog anteckningsbok, postitlappar på en vägg eller digitala verktyg som Evernote eller anteckningar. Skriv upp rubriker eller utdrag, ämnen och lösa tankar som du sen kan gå tillbaka till och titta på när du sitter med fingrarna på tangentbordet. Listan ska vara enkel att uppdatera så att du kan göra det när du sitter på bussen eller väntar på att hämta barnen från dagis.
  • Schemalägg flera inlägg på en gång
    När du avsatt tid i kalendern så passa på att skriva flera inlägg och schemalägg dem, på så sätt så bygger du upp en buffer för framtiden, och blir mer aktiv i kommunikationen.
  • Använd bra verktyg
    Det finns mängder av bra verktyg för att förenkla den dagliga kommunikationen. Vi använder Buffer, ett verktyg för att “köa” inlägg i flera sociala kanaler. Med ett par knapptryck så läggs statusuppdateringen i en kö och publiceras enligt ett schema på Facebook, LinkedIn och Twitter.
  • Kolla statistiken
    Alla digitala kanaler har bra verktyg för statistik, använd dem – det ger alltid en extra push när man ser att det man producerat faktiskt har lästs, delats och gillats. Det är också genom statistiken som man kan se affärsnyttan med kommunikationen.
  • Inspireras av andra
    När ideérna inte kommer så är det bra att titta på vad andra skriver – surfa runt på bloggar och webbplatser som diskuterar innovationer, trender och utmaningar som handlar om din bransch. Ofta räcker det för att få idéer och hitta en egen vinkel.

Som skomakarens barn så är vi också ganska dåliga på att planera vår kommunikation (datumen på blogginläggen avslöjar oss!) – men vi lovar att 2015 ska bli bättre, och denna lista är vårt stöd!

10 mars, 2014

Intryck från SxSW

Grumpy Cat

Efter tre intensiva dagar på SXSW i Austin sjunker vi ner i den djupa skinnsoffan i huset som vi hyr tillsammans med kompisar från Malta och Stockholm i hipstertäta SoCo.

Wow, det är ett massivt digert överväldigande utbud som nästintill dränker oss. Och vi har fortfarande två dagar kvar… Det svåraste är att välja föreläsningar. I år har vi satsat på att dela upp oss mer, för att tillsammans hinna med så mycket som möjligt. Vilka är de starkaste trenderna som vi hittills sett på årets SXSW?

  • Big data - Ett genomgående tema i många föreläsningar handlar om att försöka förstå och definiera Big Data. Vad ska vi göra med all data? Hur kan vi använda olika typer av data och göra den mer personifierad och relevant för användaren? Att transformera Big Data till Small Data för att den ska bli smart och relevant på ett personligt plan, är ett område som kommer sysselsätta kommunikatörer, akademiker, matematiker, designers, utvecklare med fler framöver. Våra hjärnor går på högvarv – vi ser massa idéer och möjligheter.
  • Content – Det är stort fokus på content, alltså innehåll – som ännu tydligare än tidigare pekas ut som den stora ”kungen” i interaktiv kommunikation och media. Och nej, det är inte ett dugg konstigt med tanke på att vi kräver mer och mer av kommunikationen. Innehåll hänger intimt ihop med Big Data och målet är, återigen, att göra kommunikation mer personifierad.
  • Action – Det är dags att sluta SNACKA och börja GÖRA. Ett exempel är Maker-rörelsen, som vi ser flera exempel på i Austin och som redan finns etablerad i Luleå.
  • Experter och strategier – Vi som jobbar inom kommunikation och media måste visa och bevisa att vi är experter. Vi måste utgå från tydliga strategier och våga stå för vår spetskompetens. Design och innehåll utvecklas för en anledning, vi gör strategiska vägval som inte kan avfärdas med tyckande. Halleluja, säger vi på Love at work.

Kristina Halvorson

Kristina Halvorsen ger en ”State of the Union” om marknadsföring och kommunikation i sociala medier idag: Go home marketing, you are drunk.

SX Create

Massa roliga prylar på SX Create och Make:faire på Long Center.

Anteckningar

Anteckningsblocket går varmt. Här ett utkast från lördagens två intressantaste sessions.

Svensklunc

Många svenskar på plats i Austin, här hela Luleågänget på Frank, en hot-dog-restaurang mitt i Austin.

 

 

Grumpy Cat är alltid på plats. Här introt till Ben Huh’s session med titeln ”The form factor is the message”.

30 oktober, 2013

Svenskarna gillar Facebook

Sociala medier i sverige

Facebook är still going strong i sverige visar den kommande undersökningen Svenskarna och Internet 2013 (.SE)

66% av alla internetanvändare använder Facebook regelbundet, spridningen har stannat av på senare år, men användandet ökar fortfarande i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar däremot kraftigt, en fördubbling de senaste två åren. I rapporten framgår också att det nu är nästan lika många som använder Instagram som Twitter.

I genomsnitt spenderar vi drygt tre timmar i veckan åt olika sociala medier, i åldersgruppen 12-25 år är siffran 6,6 timmar, vilket är en tredjedel av all den fritid de tillbringar på internet.

-Det dagliga Facebookanvändandet minskar något bland ungdomar, medan det ökar bland dem som är lite äldre. På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur)

Statistiken är en del av rapporten Svenskarna och internet 2013 som släpps i sin helhet den 20 november

Denna trend stämmer inte bara i Sverige, den gäller för stora delar av världen också, ungdomar dras mer och mer till mer nischade nätverk och appar som Instagram, Vine & Snapchat, där de ofta kan skapa privata nätverk för sig och sina vänner. Vi hänger såklart med i alla kanaler vi kan för att hålla oss uppdaterade och för att vi tycker att det är roligt!

Vi finns på Facebook, Twitter, Instagram, Slideshare, Vine, YouTube, LinkedIn och självklart på Kyrkogatan 16 i Luleå för de där IRL-träffarna!

 

11 september, 2013

Nu börjar praktiken!

josefin-praktikant

Hej! Jag heter Josefin och pluggar Upplevelseproduktion i Piteå. Nu under mitt tredje och sista år på utbildningen så har fått äran att ha min praktik här på Love at work i Luleå.

Redan under första dagen här så fick jag ta del av många intressanta projekt och fick höra vad Ella och Lars jobbar med. Allt de pysslar med verkar så intressant och det är många spännande projekt nu under hösten. Under de 10 veckor jag kommer att vara här så är jag säker på att jag kommer lära mig en massa om hur det är att jobba på en PR byrå och jag ser väldigt mycket fram emot att lära mig massor om varumärkesstrategier, sociala medier och kommunikation!

På min utbildning Upplevelseproduktion vid Luleå tekniska universitet i Piteå så har jag läst en massa roliga kurser som efter tre år gör att jag kan kalla mig projektledare eller producent inom de kreativa och kulturella näringarna. Förra hösten åkte jag iväg som utbytesstudent till USA för att läsa lite kurser i marknadsföring, sociala medier och music business. Det var tänkt att jag skulle stanna en termin men redan efter två veckor bestämde jag mig för att förlänga utlandsvistelsen med en termin till. Tennessee och USA har bjudit på många roliga upplevelser och nu är jag tillbaka på hemmaplan för att avsluta mina studier.

Jag kommer fortsätta uppdatera här om min praktik på Love at work så håll utkik!

Vill ni maila till mig så nås jag på josefin@loveatwork.se

 

 

2 maj, 2013

Häng med på TEDxKiruna

tedx-banner-law

 

Den 5 juni är det äntligen dags för TEDxKiruna 2013, temat för året är hållbarhet.

Årets upplaga innehåller mängder av intressanta talare och föredrag: Arne Bergh, ICEHOTEL, Bea Szenfeld, Kaj Mickos och många fler. Love at Work har fått det spännande uppdraget att hjälpa till att moderera och hålla igång dialogen i sociala medier och hjälpa till med innehållsplanering och utveckling för webbplatsen tedxkiruna.com

Bokningen är öppen nu, så passa på att boka biljetter nu (specialpris för studenter)!

29 maj, 2012

Webbdagarna i Luleå

Webbdagarna i Luleå

Imorgon onsdag kommer Webbdagarna till Luleå, en spännande och intressant dag med massa intressanta föreläsare, utställare och kontaktmöjligheter!

Hållpunkter som vi ser fram emot

Sen självklart så ser vi fram emot paneldiskussionen där Love at Work deltar tillsammans med Luleåkollegorna Vinter och Geektown.

Vill du hänga med oss och få våra intryck av ALLA de grymma föreläsarna så följ oss på twitter.com/iloveatwork!

 

15 april, 2012

Webbdagarna fokuserar på mjuka värden

Jag ser fler och fler tecken på att världen äntligen börjar fatta att digital kommunikation inte längre handlar om teknik. Som på Webbdagarna i Stockholm 22-23 mars, där dialogen kom att handla om på transparens i relation till sociala medier, om att vara social och engagerad, om god kommunikation och ökat behov av verkligt bra innehåll. Precis det som vi på Love at work brinner för och jobbar med.

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.