Hem › PR

16 april, 2014

Kickoff med Träkronan

Workshop med Träkronan

Äntligen är det dags att sätta igång projektet Träkronan på allvar, alla hinder är nu undanröjda och Skoogs Fastigheter AB kan koncentrera sig på framtiden och utvecklingen av Piteås nya hotell, shoppingcenter och boende.

Vi har jobbat med Träkronan i snart två år tillsammans med våra kollegor på Helikopter i Piteå. Vi har varit processledare i workshops och jobbat strategiskt tillsammans med Christina Skoog och de andra i arbetsgruppen med uppgift att ta fram pressmaterial och innehåll för sociala medier. Igår var det dags för kickoff-workshop!

Syftet med workshopen var att fylla på med kunskap och inspiration, för att Skoogs ska kunna hitta rätt koncept för hotellet. Annika Fredriksson från Swedish Lapland Tourism berättade om regionens strategier och gav alla en insikt i trender och globala rörelser i besöksnäringen. Per Hallqvist från Destination Piteå pratade om det lokala perspektivet, hur ser den typiska turisten ut i Piteå och Helene Röckner, näringslivschef i Piteå gav oss en bild av framtidens Piteå, vilka satsningar som görs och vilka strategiska områden som är viktiga för stadens utveckling. Vi hade också en idéverkstad där vi diskuterade kring olika frågor som har stor betydelse för utvecklingen av Träkronan.

Det är ett väldigt spännande och viktigt projekt, som vi är glada att få vara en del av. Love at Work ser mycket fram emot att fortsätta jobba tillsammans med Skoogs Fastigheter och Helikopter för att bygga Piteås nya landmärke!

 

19 november, 2012

Skoogs bygger nytt landmärke i Piteå: Projekt Träkronan

Äntligen så får vi prata om ett av våra mest spännande projekt, Träkronan i Piteå, där vi jobbar tillsammans med Helikopter för att ta fram all kommunikation och PR kring satsningen.

Bakom Träkronan står Skoogs-koncernen, de satsar 300 MSEK i utvecklingen av en ny stadsdel kring gallerian Småstaden, mitt i centrala Piteå. Mest spektakulärt blir det imponerande landmärket, den intressantaste byggnaden längst hela Norrlandskusten.

–Skoogs hjärta klappar för Piteå. Nu investerar vi för framtiden och gläds åt att tillsammans med Piteå Kommun utveckla staden till en ännu mer attraktiv plats att mötas, bo och leva på, säger Christina Skoog, VD, Skoogs Fastigheter AB.

Vi har jobbat hårt den senaste månaden med strategi och produktion av kommunikation och PR gällande lanseringen, och i lördags var det äntligen dags att berätta för Piteåborna (och resten av världen) om projektet. Det kändes viktigt för alla inblandade att göra lanseringen till en folkfest, det är för Piteå satsningen görs – därför genomfördes lanseringen i form av en kvartersfest på Småstaden i Piteå – det bjöds på korv och glass till barnen och själva presentationen gjordes på en stor scen mitt i Småstaden. Presentationen gjordes av projektägarna Skoogs tillsammans med Alessandro Cardinale, BSK Arkitekter och Stefan Ruda från Ruda Solutions, med på scen fanns också representanter från Piteå kommun samt Piteå Presenterar och Swedish Lapland Tourism.

Lite bilder från kvartersfesten och presentationen

Läs mer om Träkronan online i Piteå-Tidningen, Kuriren, Fastighetsvärlden eller analogt i Dagens Industri idag!

Nu ser vi framåt och påbörjar det långsiktiga arbetet med Träkronan!

18 april, 2012

Vad är köpta, egna och förtjänade kanaler?

Kanalvalet utgår alltid från syfte, mål och idé med aktiviteten och är en viktig del i arbetet med en PR- eller kommunikationslösning. Tidigare var det rätt enkelt: man köpte exponering i tidningar, TV-kanaler eller på stortavlor för att rikta reklambudskap mot en vald målgrupp.

Idag är det inte fullt så enkelt. Vi kan inte förvänta oss att våra tilltänkta kunder och målgrupper kommer till vår webbplats, tittar på TV eller ens lyssnar när vi försöker säga något. Vi måste föra en dialog, omvandla kunder till fans och bygga långsiktiga relationer tillsammans med dem.

Nedan en definition från Forrester Research, där de har försökt definiera den nya tidens kanaler, vad de betyder för kommunikationen och vilken roll de spelar.

  • Egna kanaler – Kanaler som varumärket själv bestämmer över
    Ex: Webbplats, Twitterkonto, Blogg, Butik, Nyhetsbrev
  • Köpta kanaler – Kanaler där man betalar för exponering
    Ex: Sökannonser, banners, TV-reklam, annonsering
  • Förtjänade kanaler – När kunden blir en kanal
    När våra kunder själva tar på sig att sprida budskapet, att berätta om produkten eller marknadsföra tjänsten till sina vänner

De olika typerna har alla sin plats, i de egna kanalerna kan man ta kontroll över sitt budskap och sprida sina storys istället för att vänta på att någon annan ska publicera dem. De förtjänade kanalerna är en fantastisk barometer på varumärket, och kan vara otroligt effektiva – när vi lyckas få våra kunder att prata sig varma för vår sak så har alla gjort en bra affär. De köpta kanalerna fungerar fortfarande som en inkastare och en intresseväckare, ett sätt att berätta var och att man finns.

Fantastiskt exempel på förtjänad kommunikation, Luleå Data Centers bild som delades av Mark Zuckerberg och fick tusentals likes, delningar och kommentarer på ett par timmar.

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.