Hem › P2P

28 mars, 2014

Stories travel fast – tech, tourism and transformation

travel-stories

Förvånansvärt få sessions i Austin handlade om besöksnäringen och turism, men vi hittade en som hette ”Stories Travel Fast – Tech, Tourism & Transformation” som vi självklart var tvungna att gå på!

Panelen utlovade en diskussion om hur man kan använda digitala strategier och verktyg för att ta en destination till nästa steg (passande nog), men kom nog i slutändan att handla om hur vi som människor behöver fundera på vårt teknikanvändande. Stor del av diskussionen handlade om hur vi som kommunikatörer kan använda teknik för att skapa ”serendipity”, eller glada överraskningar för turister och kunder.

En viktig poäng som alla i panelen gjorde var i diskussionen om hur man kan marknadsföra en destination eller en plats. Att både befintliga och potentiella besökare är en lika viktig del av kommunikationen som övriga strategier och verktyg. Att idag så producerar de betydligt mer material och innehåll än någon entreprenör eller organisation kan göra, och det är viktigt att vara en del i det flödet – ”Everybody is a travel writer”.

En annan spännande utveckling som diskuterades är det som panelen kallade ”P2P-travel”, alltså utvecklingen av peer-to-peer-resande som sker idag. Webbplatser som Couchsurfing och AirBnB har länge tillhandahållit tjänster för att runda dyra hotell och boenden. Men utvecklingen har inte stannat där, idag kan man köpa en matupplevelse i Chinatown av en matbloggare eller få en fotokurs av en San Francisco-fotograf utan att besöka tripadvisor en endaste gång. Att ta sig runt i stan har också blivit P2P-ifierat med tjänster som Uber.

Idag använder vi också samma verktyg när vi är ute och reser som när vi är hemma – vi använder samma webbplatser för att välja restaurang och vi använder Google Maps för att navigera oss rätt, oavsett om vi ska hitta tandläkar-kontoret eller om vi ska lokalisera oss i en främmande stad. Det är viktigt att tänka på, att inte glömma bort de ”lokala” verktygen, de används regelbundet av turister också.

Panelen bestod av 4 experter och diskussionen leddes av Seth Kugel, reseskribent och journalist på New York Times, med var också Dylan Thuras, Atlas Obscura, Jimmy Keown, Digitaria och Leslie Guettler, Manager Los Angeles Tourism & Convention Board.

14 april, 2012

Leve dialogen

Det må vara helg, men tankarna på jobbet och vårt nystartade företag är med hela tiden. Kreativitet och kommunikation är en levande del av livet, det är vår livsstil. Ta bara dialogen med vännerna, som ständigt pågår via facebook, twitter, sms och andra kanaler. Det är en integrerad del av samma dialog som fortsätter öga mot öga, på café, på puben eller över en bit mat hemma hos varandra. Vi är alla sociala individer, det är en urgammal mänsklig drivkraft att kommunicera, att delta i dialogen. Därför är det är dags att sluta prata om B2B och B2C. Nu är det P2P, people to people, som gäller. Det känns äkta och som en helt naturlig utveckling. Jag säger det igen: det är en galet spännande tid vi lever i!

 

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.