Hem › memes

19 mars, 2014

SxSW session: The form factor is the message

Kitten Photo Test

För att sammanfatta SxSW 2014 kommer vi att publicera lite mer djupgående blogginlägg om några av de sessions vi tyckte var mest intressanta, och där vi lärde oss mest. Först ut: Ben Huh, “The form-factor is the message”.

”The device we have closest is the best device”

Idag kan vi inte längre räkna med att våra budskap konsumeras på ett visst sätt, eller att det ramas in på det sätt som vi designat det. Tidigare var det rätt enkelt, det fanns några format för bild, några för ljud och några för text. Idag används samma enhet till allt, ofta på samma gång. För att skapa innehåll som konsumeras på allt från 4K-skärmar till google glass eller en telefon så måste vi tänka om. Vi måste tänka responsivt, inte bara med designen, utan också för innehållet.

form-factor-message

Olika sätt att konsumera media. Tidigare vertikalt, nu använder vi samma enhet för allt.

Aktuell statistik visar också att av de 112 timmar vi spenderar vakna per vecka så lägger vi i genomsnitt mellan 80-100 timmar på att konsumera media av något slag. Om den trenden fortsätter att öka så kommer vi att nå “media-maximum”, alltså 100% av vår vakna tid någon gång kring 2040. Ben hävdar att detta inte betyder att vi kommer att sova mindre, däremot så kommer det bli allt vanligare att vi konsumerar flera olika typer av media samtidigt, på flera skärmar. Det kommer därför bli allt vanligare med “ambient content”, alltså innehåll som vi kan konsumera utan att det kräver vår fulla uppmärksamhet.

”Create content for the environment”

För att få effekt på innehållet vi skapar så räcker det inte med att anpassa för många olika format, vi måste också tänka på var innehållet konsumeras enligt Ben. Vi har olika behov och olika drivkrafter för vår konsumtion beroende på var vi befinner oss. Om vi väntar på bussen, sitter på dass eller om vi sitter på jobbet eller i skolan. Som producenter av innehåll måste vi lära känna våra målgrupper och användare och anpassa innehållet utifrån deras kontext.

”Creativity: Embracement of the constraints”

still-a-better-love-story

Att skapa innehåll idag är inte enkelt. Hur är man kreativ på 140 tecken och hur berättar man en story på med en 6 sekunder lång film? Ben hävdade i sin session (och vi är böjda att hålla med) att det är genom att utnyttja och förstå dessa begränsningar äkta kreativitet kommer fram. I den globala världen vi lever i så har vi samma referensramar: vi tittar på samma TV-serier, lyssnar på samma musik och spelar samma spel, oavsett vilket land vi kommer från. Ta bilden ovan, för 100 år sen hade bara en liten grupp, geografiskt och demografiskt närstående människor haft verktygen att tolka den, idag förstår vi alla vad den betyder och kan tolka och uppskatta både humorn och kreativiteten bakom.

”The kitten photo test”

Vad betyder allt detta då? Att vi ska börja kommunicera med bilder på katter med roliga rubriker hela tiden? Nej, självklart inte. Allt innehåll, långt som kort, filmat som skrivet – har en tydlig plats och en tydlig funktion i rätt kontext. Vi måste bli bättre på att inte låsa oss vid en specifik typ av innehåll utan lära känna våra målgrupper ännu bättre och förstå deras behov och drivkrafter. Vi måste också våga testa på nya sätt och nya kanaler för att kommunicera. Och, vi måste komma ihåg att det innehåll vi skapar alltid kommer att konkurrera med bilder på söta kattungar. Utmaningen är att skapa innehåll som är ännu mer underhållande – då kommer det att fungera.

“Create big public moments to generate attention, and tiny personal moments to generate action.” – Ben Huh

Ben Huh driver The Cheezburger Network, och är en av de huvudsakligt ansvariga för att stora delar av internet är fyllt av bilder på gulliga katter, arga katter, roliga katter, söta katter och unga katter. Cheezburger är ett nätverk av 50 webbplatser som I can haz cheezburger, FAIL blog, The Daily What och Know your Meme, som tillsammans har 375 miljoner sidvisningar varje månad.

23 april, 2012

Sociala nätverk du inte visste fanns – Reddit

Tänkte starta upp en ny serie blogginlägg om sociala nätverk och webbplatser som alla kanske inte känner till, det finns mängder av ”vertikala” social nätverk som, även om de inte är lika stora som Facebook, så har de fortfarande 100-tals miljoner användare i hela världen.

Först ut: Reddit.com

Reddit är en social nyhetswebb, användare (eller Redditors som de kallas) kan själva postar länkar till nyhetsartiklar och andra användare kan sen rösta upp/ner artiklarna. När en artikel har fått tillräckligt många positiva röster publiceras den på Reddits startsida. Webbplatsen med sin aktiva community är också en konstant källa till sk. memes – det som vi kommunikatörer önskar att vi ska uppnå, och som i möten och pitcher brukar kallas virala kampanjer.

Lite fakta om webbplatsen

  • Grundades i juni 2005
  • Köptes av Condé Nast 2006, hade då 500 000 dagliga unika besökare
  • 2009 öppnas möjligheter att själv köpa och skapa annonser på webbplatsen
  • 2011 passerar Reddit 1 miljard sidvisningar per månad
  • Har regelbundna välgörenhetsinsamlingar och användarna har tillsammans samlat ihop miljontals dollar till allt från återuppbyggnaden av Haiti till ”Random acts of Pizza

Något som på senare tid börjat bli ganska uppmärksammat är Reddit Q&A:s, där kända och okända människor under en bestämd och ofta i förväg publicerad tid svarar på användarnas frågor live.

Den senaste Q&A som genomfördes gjordes av en 17-årig tjej som överlevde massakern på Utøya:

”I am a 17 year old girl, and Utøya survivor. I was at the closest 20m away from Anders Behring Breivik. After the shooting started I was on the island for 2 hours and could have died approximately 6 times in those 2 hours. I’m not doing so bad, I have good days and bad days but I’m a live. I just wanted to get things of my chest. I could care less about the karma. I just wanted people to know that what ever happens, there is always a way to get through though things!”

IonZero: Was there a time that you thought he would find you and/or got near your hiding spot?
- As i posted, he was 20 meters away from me when i was hiding. So yes, but he didn’t.

 

 

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.