Hem › luleå

12 september, 2014

Barsnack #1 på Clarion Sense

Screen Shot 2014-09-11 at 13.41.55

Igår arrangerade vi första upplagan av Barsnack tillsammans med våra kollegor på Meramedia, Märkvärdig och PHG.

Barsnack kommer att bli en serie föreläsningar och diskussioner som vi kommer fortsätta arrangera under hösten och vintern. Första eventet var endast för inbjudna, men nu öppnar vi upp för alla, kommande event kommer bli en blandning av öppna diskussioner och mindre evenemang för speciellt inbjudna. Bästa sättet att hålla koll på vad som händer är att följa facebook.com/barsnacklulea – där kommer vi att posta uppdateringar om kommande events.

Lite bilder från eftermiddagen

10689616_367720076686303_367944482675672444_n

Uppladdning och planering innan gästerna kommer.

1625564_367715340020110_4186948709947887449_n

Utvalda VIP-gäster!

1897801_367736473351330_6625607381423283480_n

Vi inledde med en drinkskola där Clarions duktiga bartender berättade lite cocktail-historia och sen visade alla gäster hur man blandar en klassisk Champagne Cocktail.

10616364_367740263350951_816831269130626655_n

Vi blandade föreläsning med gruppdiskussioner och frågor, funderingar och berättelser från besökare.

 

19 augusti, 2014

Art+Data använder staden som canvas

art-data-screenshot

Klang och jubel, glädjen högt i tak! Nu kavlar Love at work och Creative Nodes upp ärmarna för att utveckla projektet Art+Data. Idén bakom Art+Data går ut på att använda så kallad Big data och transformera den till konst. Den interaktiva konsten blir en del av stadsbilden och en levande dialog uppstår mellan staden och dess invånare. Under hösten kommer vi att arbeta med en förstudie och hoppas kunna utveckla Art+Data till en metod för att stärka en stads identitet, funktionalitet och lyskraft.

När vi besökte konferensen South by Southwest i Austin i mars i år, slogs vi åter av hur abstrakt och krångligt det är med Big data. Många branscher famlar efter lösningar för att göra data relevant och användbart. Vi fick en idé om att använda staden som en canvas: att mäta och sedan visualisera vardagshandlingar i staden genom interaktiva konstverk som berättar en historia i realtid.

Projektet kommer att involvera privat och offentlig sektor, med en rad aktörer från olika branscher: allt från it- och teknikleverantörer, fastighets- och byggbolag, arkitekter, designers, konstnärer och kreatörer.

Prototyping

Förstudiens mål är att ta fram ett underlag för att genomföra minst en prototyp. Det skulle exempelvis kunna handla om att mäta trafikmängden på Bergnäsbron och låta kreativ ljussättning berätta om läget. Om bron lyser grön, vet man att trafiken flyter. Om bron däremot lyser röd, är det köer. Förhoppningen är att dialogen mellan staden och dess invånare ska väcka tanken att göra andra, mer miljövänliga val i vardagen. Långsiktigt kommer den insamlade datan ge underlag för en aktiv och medborgarnära stads- och samhällsplanering.

Förstudie på uppdrag av Luleå Kommun

Love at work tackar Luleå Kommun för förtroende att genomföra förstudien. Det här blir riktigt kul och intressant!

–Art+Data är ännu en viktig pusselbit för att fortsätta utveckla Luleå till en stad som ligger i framkant även nationellt och internationellt. Att det dessutom handlar om att kombinera it och kreativa näringar är oerhört positivt. Genomförandet bygger på samhandling mellan många olika aktörer. Luleå Kommun ser nyttan med Art+Data som ett viktigt verktyg i kommunens stadsplanering, säger Niklas Nordström, kommunalråd i Luleå.

22 januari, 2014

GameJam 1.0

GameJam Luleå

Det svenska spelundret är större än någonsin, interaktiv underhållning och spel växer snabbare än någon annan näring. Vi är väldigt nyfikna på denna utveckling och därför arrangerar vi tillsammans med våra kollegor på c/o Huvudkontoret, Meramedia och Turborilla, Luleås första GameJam.

Vad är ett GameJam?!
Finns inga förhållningsregler för utvecklingsmetoder eller annat, antingen så börjar man från början och lär sig något nytt, eller så gör man något man kan och utvecklar idén. Målet är att ta fram ett spelkoncept, utveckla och designa samt försöka göra det spelbart i någon form, på valfri plattform. Det finns inga krav på omfattning eller djup, det huvudsakliga syftet är att lära sig något nytt och få en lite bättre förståelse för interaktiv underhållning och storytelling!

Dagarna kommer också att innehålla lite snabba föreläsningar och demos av bland annat Leap Motion och Oculus Rift

Evenemanget arrangeras 1-2 mars (lör-sö), och är för tillfället ganska fullt, men är det någon som är sugen på att vara med så maila gamejam@loveatwork.se eller tweeta @huring så ska vi se om det går att lösa!

 

13 februari, 2013

En växande näring

Screen Shot 2013-02-13 at 16.06.24

Nu är den klar: Stina Almkvists rapport om de kulturella och kreativa näringarna (KKN) i Luleå och Piteå. Vi ger den fem Love at work-hjärtan så här dagen innan alla hjärtans dag.

Varför då? Jo, därför att den ger en tydlig bild av nuläget i vår bransch: en bransch som är i stark tillväxt, med nya sätt att driva affärer i nätverk och nya sätt att kommunicera. Ett kvitto på att vi står mitt i ett paradigmskifte, där Norrbottens näringsliv breddas. Det inspirerar och ger oss som entreprenörer och kreatörer en känsla av att ”yes, nu jävlar”!

I rapportens slutsatser föreslår Stina åtta utvecklingsområden för att ytterligare stärka KKN:

  • Det behövs fler fysiska mötesplatser
  • Strukturer för labb där man under snabba former får testa idéer i skarpt läge
  • Kopplat till labbverksamhet behövs utvecklings- och riskkapital
  • Kompetensutveckling både i form av utbildningar och konferenser/mötesplatser
  • Fortsatta satsningar på mentorskap
  • Utbyte med andra kreativa noder, både nationellt och internationellt
  • Lokomotivsatsningar – satsningar på branscher som tex spelbranschen, som kan tillföra energi till KKN
  • Utveckla dialogen mellan KKN och andra branscher

På creativenodes.se kan ni läsa rapporten i sin helhet

15 oktober, 2012

Helikopter + Love at Work

Love at Work och Helikopter

På bilden (fr v): Ella & Lars, Love at Work, Daniel Wilén & Kersti Bergström, Helikopter 

Vi har precis inlett ett samarbete med designbyrån Helikopter i Piteå, Love at Work kommer att leverera strategiskt varumärkestänk i två spännande projekt. Vi kan inte riktigt berätta vad det handlar om än, men det kommer snart. Samarbetet över kommungränserna känns både nytt och roligt. Vi ser gärna mer av den varan. Helikopter och Love at Work besitter olika kompetenser och kompletterar varandra på ett sätt som konkret innebär bra och intressanta lösningar som gynnar kunden!

1 juli, 2012

Säg hej till Michael

Michael Stenmark är barnboksförfattare och illustratör, konceptdesigner och inspiratör. Michaels långa yrkesliv täcker in spelindustri, tv, webb och sociala nätverk, leksaksindustri och media i stort.

Efter över 26 år i spelindustrin kan Michael se tillbaka på pionjäråren då spelindustrin föddes och formades, och den långa resan till dagens familjeanpassade hemunderhållningskonsoler och globala onlinespel. Han har bott och verkat i Kina, Japan och jobbat i USA och över hela Europa.

Idag skapar Michael böcker för den digitala marknaden och har gjort en kometkarriär med sina böcker om Arga Katten och Professor Robert. De laddas ned och säljs i över 60 länder världen över och passerar vanliga kurvor och säljsiffror för traditionella tryckta böcker.

Michael Stenmark föreläser på Huvudkontoret

- Michael kom till Huvudkontoret för att hålla en inspirationsföreläsning, vi passade på att ställa några snabba frågor till honom:

LaW: Beskriv dig själv med 140 tecken eller mindre
MS: En sagoberättare, upptäcktsresande i livet med 26 år i spelindustrin. älskar resor, konst, film, arkitektur och AC/DC

LaW: Favoritprojekt du jobbat med?
MS: Ny sagovärld ihop med geniet Alvaro Tapia.

LaW: Var hittar du inspiration för dina projekt?
MS: Hayao Miyazaki, Tove Jansson, Moebius och Angus Young.

LaW: Hur tror du Luleå ser ut om 10 år?
MS: Jag siar att Luleå har en egen, spirande media och spelindsutri.

12 april, 2012

Spotify lanserar Play-knapp

Igår lanserade Spotify en ny tjänst! På samma sätt som att man via YouTube kan embedda en film på sin egen webbplats så kan man nu direktlänka till en låt eller en spellista på Spotify. Till skillnad från en YouTube-embed så fungerar play-knappen bara som en fjärrkontroll för Spotify-appen, så man måste ha den installerad för att det ska fungera.

Rolig detalj: I CNNs rapportering använder de en bild där Luleåbandet Movits! får lite välförtjänt kärlek (bilden ovan).

Just nu snurrar den här listan flitigt på huvudkontoret:

Testa att göra en Spotify-knapp själv!

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.