Hem › kreativitet

19 mars, 2014

SxSW session: The form factor is the message

Kitten Photo Test

För att sammanfatta SxSW 2014 kommer vi att publicera lite mer djupgående blogginlägg om några av de sessions vi tyckte var mest intressanta, och där vi lärde oss mest. Först ut: Ben Huh, “The form-factor is the message”.

”The device we have closest is the best device”

Idag kan vi inte längre räkna med att våra budskap konsumeras på ett visst sätt, eller att det ramas in på det sätt som vi designat det. Tidigare var det rätt enkelt, det fanns några format för bild, några för ljud och några för text. Idag används samma enhet till allt, ofta på samma gång. För att skapa innehåll som konsumeras på allt från 4K-skärmar till google glass eller en telefon så måste vi tänka om. Vi måste tänka responsivt, inte bara med designen, utan också för innehållet.

form-factor-message

Olika sätt att konsumera media. Tidigare vertikalt, nu använder vi samma enhet för allt.

Aktuell statistik visar också att av de 112 timmar vi spenderar vakna per vecka så lägger vi i genomsnitt mellan 80-100 timmar på att konsumera media av något slag. Om den trenden fortsätter att öka så kommer vi att nå “media-maximum”, alltså 100% av vår vakna tid någon gång kring 2040. Ben hävdar att detta inte betyder att vi kommer att sova mindre, däremot så kommer det bli allt vanligare att vi konsumerar flera olika typer av media samtidigt, på flera skärmar. Det kommer därför bli allt vanligare med “ambient content”, alltså innehåll som vi kan konsumera utan att det kräver vår fulla uppmärksamhet.

”Create content for the environment”

För att få effekt på innehållet vi skapar så räcker det inte med att anpassa för många olika format, vi måste också tänka på var innehållet konsumeras enligt Ben. Vi har olika behov och olika drivkrafter för vår konsumtion beroende på var vi befinner oss. Om vi väntar på bussen, sitter på dass eller om vi sitter på jobbet eller i skolan. Som producenter av innehåll måste vi lära känna våra målgrupper och användare och anpassa innehållet utifrån deras kontext.

”Creativity: Embracement of the constraints”

still-a-better-love-story

Att skapa innehåll idag är inte enkelt. Hur är man kreativ på 140 tecken och hur berättar man en story på med en 6 sekunder lång film? Ben hävdade i sin session (och vi är böjda att hålla med) att det är genom att utnyttja och förstå dessa begränsningar äkta kreativitet kommer fram. I den globala världen vi lever i så har vi samma referensramar: vi tittar på samma TV-serier, lyssnar på samma musik och spelar samma spel, oavsett vilket land vi kommer från. Ta bilden ovan, för 100 år sen hade bara en liten grupp, geografiskt och demografiskt närstående människor haft verktygen att tolka den, idag förstår vi alla vad den betyder och kan tolka och uppskatta både humorn och kreativiteten bakom.

”The kitten photo test”

Vad betyder allt detta då? Att vi ska börja kommunicera med bilder på katter med roliga rubriker hela tiden? Nej, självklart inte. Allt innehåll, långt som kort, filmat som skrivet – har en tydlig plats och en tydlig funktion i rätt kontext. Vi måste bli bättre på att inte låsa oss vid en specifik typ av innehåll utan lära känna våra målgrupper ännu bättre och förstå deras behov och drivkrafter. Vi måste också våga testa på nya sätt och nya kanaler för att kommunicera. Och, vi måste komma ihåg att det innehåll vi skapar alltid kommer att konkurrera med bilder på söta kattungar. Utmaningen är att skapa innehåll som är ännu mer underhållande – då kommer det att fungera.

“Create big public moments to generate attention, and tiny personal moments to generate action.” – Ben Huh

Ben Huh driver The Cheezburger Network, och är en av de huvudsakligt ansvariga för att stora delar av internet är fyllt av bilder på gulliga katter, arga katter, roliga katter, söta katter och unga katter. Cheezburger är ett nätverk av 50 webbplatser som I can haz cheezburger, FAIL blog, The Daily What och Know your Meme, som tillsammans har 375 miljoner sidvisningar varje månad.

19 februari, 2014

South by South West 2014

sxsw-logo-2014

I början på mars samlas varje år tusentals människor i Austin, TX för att diskutera, inspirera, lära och mötas kring framtidens kommunikation på festivalen SxSW. Och Love at Work är där i år igen!

Vi åker till Austin för att möta världen och scanna av de senaste trenderna inom kommunikation och media. Vi åker också till SxSW för att träffa likasinnade från andra delar av jordklotet och diskutera ideér och tänka nya tankar tillsammans. För det är det som är själva grejjen med SxSW – det öppna, ständigt pågående samtalet, ett destillat av världens bästa kreatörer och kommunikatörer som samlas på samma plats under en vecka i mars. Den gemensamma drivkraften är jakten på det där nya som ingen av oss ännu känner till, men vet att det finns.

Vi åker tillsammans med en stor grupp från Sverige, totalt ca 130 personer. På plats i Austin arrangeras aktiviteter varje kväll under den gemensamma vinjetten Swedish Bootcamp, Sverige kommer också att ha en monter i den stora mässhallen där vi kommer att medverka.

Precis som förra året kan ni följa vår resa på Twitter och Instagram, sen dyker det upp regelbundna sammanfattningar här på bloggen också!

17 juni, 2013

Kreativa miljöer och nytänk

Ett av många spännande möten på förra veckans Creative Summit var med Christer Hedberg, Digital Director på Stendahls, en kreativ byrå med huvudkontor i Göteborg.

Han berättade om ett väldigt spännande projekt som de initierat när de gick förbi en tom butikslokal på Kaserntorget i Göteborg, de drog igång ”Stendahls Creative Popup”, en yta för kreativa workshops, arbete och samarbete. De flyttade också in stor del av sin personal i lokalen under den månad som projektet pågick. Christer berättade att processen var väldigt utvecklande och att de absolut kommer att fortsätta göra liknande projekt. Förutom sin egen personal så bjöd de in kreatörer från Göteborgs andra byråer också. Vi gillar det här massor – öppenhet, inbjudande och nytänkande. Att gå utanför kontoret och arbeta är inte bara nyttigt, det är också lärande och utmanande.

Han skickade också en länk till en projektpresentation som de tagit fram för som en dokumentation och som inspiration.

Stendahls Creative Pop Up – A summary from Stendahls
14 april, 2012

Leve dialogen

Det må vara helg, men tankarna på jobbet och vårt nystartade företag är med hela tiden. Kreativitet och kommunikation är en levande del av livet, det är vår livsstil. Ta bara dialogen med vännerna, som ständigt pågår via facebook, twitter, sms och andra kanaler. Det är en integrerad del av samma dialog som fortsätter öga mot öga, på café, på puben eller över en bit mat hemma hos varandra. Vi är alla sociala individer, det är en urgammal mänsklig drivkraft att kommunicera, att delta i dialogen. Därför är det är dags att sluta prata om B2B och B2C. Nu är det P2P, people to people, som gäller. Det känns äkta och som en helt naturlig utveckling. Jag säger det igen: det är en galet spännande tid vi lever i!

 

3 april, 2012

Början på något nytt

Vy från kontoret

Så här ser kontoret ut – just nu. Vi väntar fortfarande på leverans av nya bord och det finns fler planer på hur vi ska utveckla ytan tillsammans med de övriga företagen som vi sitter tillsammans med för att skapa en samlingsplats och börja bygga ett nätverk av små, kreativa företag och frilansare på Kyrkogatan 16!

 

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.