Hem › kanalval

18 april, 2012

Vad är köpta, egna och förtjänade kanaler?

Kanalvalet utgår alltid från syfte, mål och idé med aktiviteten och är en viktig del i arbetet med en PR- eller kommunikationslösning. Tidigare var det rätt enkelt: man köpte exponering i tidningar, TV-kanaler eller på stortavlor för att rikta reklambudskap mot en vald målgrupp.

Idag är det inte fullt så enkelt. Vi kan inte förvänta oss att våra tilltänkta kunder och målgrupper kommer till vår webbplats, tittar på TV eller ens lyssnar när vi försöker säga något. Vi måste föra en dialog, omvandla kunder till fans och bygga långsiktiga relationer tillsammans med dem.

Nedan en definition från Forrester Research, där de har försökt definiera den nya tidens kanaler, vad de betyder för kommunikationen och vilken roll de spelar.

  • Egna kanaler – Kanaler som varumärket själv bestämmer över
    Ex: Webbplats, Twitterkonto, Blogg, Butik, Nyhetsbrev
  • Köpta kanaler – Kanaler där man betalar för exponering
    Ex: Sökannonser, banners, TV-reklam, annonsering
  • Förtjänade kanaler – När kunden blir en kanal
    När våra kunder själva tar på sig att sprida budskapet, att berätta om produkten eller marknadsföra tjänsten till sina vänner

De olika typerna har alla sin plats, i de egna kanalerna kan man ta kontroll över sitt budskap och sprida sina storys istället för att vänta på att någon annan ska publicera dem. De förtjänade kanalerna är en fantastisk barometer på varumärket, och kan vara otroligt effektiva – när vi lyckas få våra kunder att prata sig varma för vår sak så har alla gjort en bra affär. De köpta kanalerna fungerar fortfarande som en inkastare och en intresseväckare, ett sätt att berätta var och att man finns.

Fantastiskt exempel på förtjänad kommunikation, Luleå Data Centers bild som delades av Mark Zuckerberg och fick tusentals likes, delningar och kommentarer på ett par timmar.

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.