Hem › huvudkontoret

2 mars, 2014

Luleås första GameJam avslutat

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla deltagarna på #gamejamlulea – sällan har jag skådat sånt engagemang och sån kreativitet. Helt enkelt riktigt, riktigt roligt. Kan inte säga än när nästa gång blir, men att det blir fler gånger – det är självklart!

Vi blev i slutändan 8 lag, och alla levererade väldigt intressanta och spännande ideér, och många blev inspirerade att fortsätta utveckla sina ideér till något mer ”färdigt” och kanske till och med sälja. Inom kort kommer en länk med mer info om de övriga lagens insatser.

Screenshot 2014-03-02 20.07.17

Vårt lag utgick från en story som Esther hade skrivit, som handlar om två barn som lever i en värld ovan molnen. Människorna i världen har två viktiga uppgifter, att se till att stjärnorna plockas ner på morgonkvisten för att göra plats för solen, och att nya stjärnor placeras ut och solen hämtas ner på kvällen. Huvudkaraktärerna i spelet, Ikidas och Ljuvia, kommer från olika distrikt: dagdistriktet och nattdistriktet, de är kraftfulla varelser, och den energi som distrikten behöver för att kunna göra sitt jobb finns i dessa två karaktärer.

livjenny-koncept

teamikidas-banner

Historien är självklart för stor för att göra rättvisa på en helg, men vi hittade några småsaker som vi tog fasta på. Vårt lag bestod av fem personer:

  • Story och creative director:
    Esther Jonsson, 9C Bergsskolan
  • Musik och video:
    Robert Stjärnström, Machinae Supremacy
  • Utveckling:
    Peter Ferngren, Student Consulting
  • Illustration och koncept-art:
    Liv-Jenny Sandberg
  • Design & utveckling:
    Lars Huring, Love at Work

Spelet hittar ni på Loveatwork Labs, och är ni intresserade av hur det fungerar så finns källkoden att ladda hem på GitHub!

Kolla också in creativenodes.se för mer bilder! Tack Stina för grymt dokumenterande.

22 januari, 2014

GameJam 1.0

GameJam Luleå

Det svenska spelundret är större än någonsin, interaktiv underhållning och spel växer snabbare än någon annan näring. Vi är väldigt nyfikna på denna utveckling och därför arrangerar vi tillsammans med våra kollegor på c/o Huvudkontoret, Meramedia och Turborilla, Luleås första GameJam.

Vad är ett GameJam?!
Finns inga förhållningsregler för utvecklingsmetoder eller annat, antingen så börjar man från början och lär sig något nytt, eller så gör man något man kan och utvecklar idén. Målet är att ta fram ett spelkoncept, utveckla och designa samt försöka göra det spelbart i någon form, på valfri plattform. Det finns inga krav på omfattning eller djup, det huvudsakliga syftet är att lära sig något nytt och få en lite bättre förståelse för interaktiv underhållning och storytelling!

Dagarna kommer också att innehålla lite snabba föreläsningar och demos av bland annat Leap Motion och Oculus Rift

Evenemanget arrangeras 1-2 mars (lör-sö), och är för tillfället ganska fullt, men är det någon som är sugen på att vara med så maila gamejam@loveatwork.se eller tweeta @huring så ska vi se om det går att lösa!

 

4 november, 2013

Guide till bilden av Bohuslän

ella-lisa-bohuslan

Samarbete mellan Quattroporte i Stockholm, Love at work och Märkvärdig i Luleå stärker bilden av Bohuslän.

Bohusläns mjuka klippor, den saltstänkta livsstilen med människor som kan umgås med havet och alla magiskt goda skaldjur. Tillsammans med strategi- och trendforskningsbyrån Quattroporte, ska Love at work och Huvudkontoret-kollegorna på Märkvärdig under hösten/vintern vara med och utveckla en pedagogisk guide för att hjälpa besöksnäringen i Västsverige att förstärka bilden av Bohuslän. Uppdragsgivare är Västsvenska Turistrådet och jobbet handlar om att tolka och omsätta Bohusläns befintliga varumärkesplattform till konkreta verktyg för produktutveckling och erbjudanden. Genom ett antal kreativa workshops med beslutsfattare och representanter från besöksnäringen i Bohuslän, ska vi mejsla fram konkret vägledning för långsiktig utveckling av besöksnäringen på destinationen. Målet är att hitta just det där unika som säkerställer ett levande Bohuslän året runt – och nå de högt ställda målen om en fördubbling av omsättningen till 2020.

Samverkan där olika kompetenser kompletterar varandra

Det är Ylva på Quattroporte och vi på Love at work som leder arbetet med konceptworkshops och utvecklar det strategiska innehållet i guiden medan Lisa på Märkvärdig ansvarar för formgivning och utveckling av riktlinjer för bildtonalitet etc.

1 november, 2013

10 veckor, 30 intervjuer och många lärdomar senare!

1384063_10200836229043437_1503743935_n

10 veckor har gått och det är nu sista dagen för mig på Loveatwork. Samtidigt som det känns väldigt tråkigt att lämna det trevliga kontoret och bästa Lars och Ella så är jag så glad att jag fick chansen att ha praktik på just Loveatwork.

Jag har trivts jättebra och det har varit en otroligt rolig, lärorikt och intensiv period. Redan i våras då jag sökte praktikplats så såg jag att Loveatwork verkade hålla på med en massa roliga grejer, och jo, det visade sig att de gjorde det också! Så jag har fått prova på och lära mig lite av varje och gått lite djupare in på hur man tar fram varumärkesplattformar, kommunikationsstrategier och har även gjort en marknadsundersökning. Jag har fått vara med på möten med kunder och samarbetspartners, föreläsningar, workshops, PR-arbeten och till och med inrett ett konferensrum inför presskonferens.

Man vet aldrig vem som kommer med nästa uppdrag och vad det bjuder på – det är det jag tycker är så härligt i denna bransch!

Under praktikperioden har jag inte bara lärt mig saker, jag har också insett hur mycket jag faktiskt lärt mig vid min utbildning Upplevelseproduktion och även uppmärksammat saker jag vill lära mig mer om. Något väldigt värdefullt jag tar med mig förutom de lärdomar Ella och Lars bidragit med är att jag har fått träffa så himla mycket nya människor och företag som jag inte ens visste fanns i Luleå – tack allihopa!

Särskilt tack till Ella, Lars, Stina och alla på Huvudkontoret – NI ÄR GRYMMA!
Som ni ser så fick jag finaste presenterna och halloween/hejdå-fikat igår – jättetack igen!
Trevlig helg och kärlek till alla!

Får tacka för mig men säger ändå vi ses. Tro inte att ni blir av med mig så här lätt… ;)

Josefin Söderberg

19 september, 2013

Rapport från Josefin – vecka 2

Vi närmar oss slutet på andra praktikveckan och har hittills hunnit med massa möten, jag har kollat på tidigare projekt Ella och Lars har gjort samt satt mig in i de pågående och nya projekten.

Något jag gillar väldigt mycket med denna bransch är att det är så mycket variation i uppdragen. Företagen och projekten skiljer sig mycket åt och det gör att varje projekt blir en utmaning i sig, vilket också gör att jag lär mig mycket nytt om andra branscher!

℅ Huvudkontoret, där Love at work håller till, är superfint och det sitter många intressanta företag och jobbar runt om oss. Redan under första praktikdagen fick jag träffa många olika personer som jobbar med spännande saker inom de kulturella och kreativa näringarna och så har det fortsatt. En del bekanta ansikten men mest nya! Så det är rätt fullt i huvudet nu när det är så mycket nytt att ta in, många nya namn, ansikten, företag och projekt att hålla reda på, men det känns ändå som att saker börjar falla på plats och jag trivs väldigt bra!

Här är några saker som fastnat på bild de senaste två veckorna:

bild2

 

Vi hörs!

Josefin

16 augusti, 2012

Rå smak från Juicegården

”Juicer av råvaror födda och uppvuxna under den norrbottniska midnattssolen med smak av världen. Inget schwammel – bara naturlig njutning som gör dig gott.”

Juicegården menyHär är ett kul jobb! En liten gård i Södra Sunderbyn som producerar kallpressade juicer med råvaror från eget land. Vi har tillsammans med Huvudkontoretkollegan och Art Directorn Lisa Wallin på Märkvärdig tagit fram en logotyp och ett antal illustrationer som kommer att användas på förpackningar, menyer och i annan kommunikation.

”Illustrationerna är ett sätt att lyfta de råvaror som utgör basen i de olika juicerna i JuiceGardens utbud. Ritat i ett manér som är en kombination av akvarell och tusch-teckning, med förhoppning om att förmedla en läskande och inspirerande känsla samt bygga en nyfikenhet för att prova de olika smakerna.”

- Lisa Wallin, AD, Märkvärdig

Vi jobbar också med att ta fram en digital strategi och bygga upp en närvaro i sociala medier, så håll ögonen öppna, gilla Juicegarden på Facebook och fram för allt, besök Bondens marknad på Storgatan i Luleå i helgen och provsmaka ett par juicer!

Juicerna kommer också att säljas på RAW DELI från nästa vecka.

11 juni, 2012

c/o Huvudkontoret #1

Nu är den påväg ut, första numret av c/o Huvudkontoret – ett magasin där vi tillsammans med våra vänner meramedia, meraevent, Märkvärdig, 7SON media och Smeder ord & tanke berättar om vårt gemensamma erbjudande och hur vi tänker på Kyrkogatan 16!

Har du inte fått någon tidning? Skicka ett mail till team@loveatwork.se med din adress så postar vi en omgående!

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.