Hem › content

16 april, 2014

Kickoff med Träkronan

Workshop med Träkronan

Äntligen är det dags att sätta igång projektet Träkronan på allvar, alla hinder är nu undanröjda och Skoogs Fastigheter AB kan koncentrera sig på framtiden och utvecklingen av Piteås nya hotell, shoppingcenter och boende.

Vi har jobbat med Träkronan i snart två år tillsammans med våra kollegor på Helikopter i Piteå. Vi har varit processledare i workshops och jobbat strategiskt tillsammans med Christina Skoog och de andra i arbetsgruppen med uppgift att ta fram pressmaterial och innehåll för sociala medier. Igår var det dags för kickoff-workshop!

Syftet med workshopen var att fylla på med kunskap och inspiration, för att Skoogs ska kunna hitta rätt koncept för hotellet. Annika Fredriksson från Swedish Lapland Tourism berättade om regionens strategier och gav alla en insikt i trender och globala rörelser i besöksnäringen. Per Hallqvist från Destination Piteå pratade om det lokala perspektivet, hur ser den typiska turisten ut i Piteå och Helene Röckner, näringslivschef i Piteå gav oss en bild av framtidens Piteå, vilka satsningar som görs och vilka strategiska områden som är viktiga för stadens utveckling. Vi hade också en idéverkstad där vi diskuterade kring olika frågor som har stor betydelse för utvecklingen av Träkronan.

Det är ett väldigt spännande och viktigt projekt, som vi är glada att få vara en del av. Love at Work ser mycket fram emot att fortsätta jobba tillsammans med Skoogs Fastigheter och Helikopter för att bygga Piteås nya landmärke!

 

24 mars, 2014

Reality check i Austin – dags att vakna

IMG_2180

Som ett slag i ansiktet landar ett par av föreläsningarna på årets South by Southwest i Austin: ”How to say fuck no and still have them love you” med Michael Nieling och ”Go home marketing, you are drunk” med Kristina Halvorson. Båda bjöd på ett abrupt uppvaknande och en uppskattad, efterlängtad frisk vind i en bransch som ibland känns både osäker och oseriös. Kort sagt: en välkommen reality check. Tack för det, det var välbehövligt.

Våga säg nej och våga nischa

Michael Nielings berättelse, om den lilla designbyrån Ocupop med stora ambitioner och deras hårda arbete med att visa och bevisa sin expertis och spetskompetens. Ocupop arbetar med design- och varumärkesuppdrag för både små och stora kunder, bland de mer kända kan nämnas Google och Facebook. Michael berättade att de oftast tackar nej till uppdrag. Främst därför att de inte stämmer överens med bolagets värderingar och nisch. Modigt, eller hur! Och så sjukt trovärdigt och strategiskt. Hans passion var galet smittsam och hans huvudbudskap handlade om att branschen måste höja sig ett snäpp och stå upp för sin kompetens. Vi måste alla ta med kunden på resan fram till en föreslagen lösning och förklara strategin bakom de vägval vi gjort. Om kunden uppfattar det som att vi på måfå slängt ihop en kommunikationslösning just innan presentationen, hur ska vi då kunna få cred för våra kunskaper?

Skärpning! Börja med att lyssna innan du snackar

Den suveräna estradören och inspiratören Kristina Halvorson från Brain Traffic läxade upp en fullsatt jättesal med kommunikatörer och marknadsfolk. Aouch, det sved! Med tydliga exempel beskrev hon hur marknadskommunikation online har förvandlats till att handla om plattformar och teknik. Hur vi förblindas av x antal gilla och delningar – utan att analysera vad resultatet verkligen betyder. Branschen tycks ha glömt att all kommunikation tjänar på att utgå från en strategi. Vi måste lära känna, lyssna på och förstå kundens behov och drivkrafter för att kunna prata med kunden på ett respektfullt sätt. Jaaaa! Sedan avrundar hon med några avslutande örfilar: Fix your shit! Focus! Slow the hell down! Halleluja ropade jag och sprang till bokhandeln och köpte hennes suveräna bok ”Content strategy for the web”. Gör det du med: bästa lästipset!

20 mars, 2014

Mer från Austin SXSW 2014: ”Content is like the Wild West at the moment”

If-content-is-king-1

Content & Distribution är en annan stor kategori på SXSW i Austin. Och som kommunikationsstrateg och copywriter håller jag självklart ögonen på sessions i ämnet. Som den här superintressanta föreläsningen:

If Content is King, Who is Sheriff?

Bara titeln gör ju att man måste gå och lyssna. Och panelen började med att konstatera att ”Content is like the Wild West at the moment.” Diskussionen leddes av Robert Hernandez, webjournalist och professor på USC Annenberg School of Communication där Mike Schmidt, Multimedia Director på National Geographic, Kristina Eastham, Digital Strategist på Digitaria Interactive och Gail Marie, Editor på McKinney medverkade.

Panelen diskuterade olika typer av innehåll och hur gränserna mellan producent och konsument suddas ut: i vår transparenta tidsålder är vi alla med och bidrar med innehåll – texter, bilder och filmer. Men hur håller man som läsare koll på vad som är stulet, lånat, curerat eller syndikerat innehåll? Bland annat diskuterades flera olika sätt att hantera upphovsrättsfrågan, exempelvis Creative Commons, som har några år på nacken, där man själv kan bestämma nivån på upphovsrätten och hur andra får dela och sprida innehållet. Ett annat exempel är Getty Images, som helt nyligt släppt i stort sett alla sina bilder för fri användning i ickekommersiella sammanhang. Hur bilderna delas och sprids kan följas via en inbäddad kod, som även inkluderar fotobyline och annan viktig info om bilden. Grundtanken är att det ska vara enkelt att dela och att bred spridning nästan alltid är bra. Däremot var panelen rörande överens om att det är ett stort problem att de flesta tror och förväntar sig att ALLT på nätet är gratis.

Nya affärsmodeller finansierar journalistik

Och där gick diskussionen över i den heta frågan om hur man kan ta betalt för journalistiskt innehåll, med bibehållen etik och trovärdighet. Mike Schmidt på National Geographic berättade att Shell avlönar två journalister på deras redaktion. Modigt tycker jag, av både Shell och National Geographic. Och helt rätt att vara fullständigt öppen med detta. Syftet från Shells sida är att sprida kännedom om den viktiga energifrågan. Mike beskrev avtalet: att Shell inte har någon rätt att placera eller styra de artiklar som skrivs. I tidningen och på webben finns Shell exponerad som en tydlig sponsor, i anslutning till artiklar.

New York Times arbetar också med sponsrat innehåll, så kallad native advertising, med bland annat Dell. Ett grepp som blivit ifrågasatt och hett omdebatterat. I tidningen/på webben exponeras företagsloggan, väl synlig, i anslutning till det aktuella innehållet.

Frågan om etik och oberoende är självklart superviktig. Men här tänker jag att vi läsare är med på noterna i den nya tiden och kan bedöma innehåll beroende på kontext och avsändare. Detta är ett område som kommer utvecklas massor framöver. Redan finns många företag, både i Sverige och runt om i världen, som jobbar strategiskt med egna ”redaktioner” för att sprida redaktionell reklam, så kallad content marketing. Red Bull är ett smått utopiskt exempel som vi inspirerats av i flera år och många andra företag sneglar på deras modell och följer efter.

Den transparenta tidsåldern ställer krav

SÅ: vad kommer att hända i Sverige? När kommer vi att få se liknande lösningar i svensk media? Och vad kommer att hända här i Norrbotten? Nya affärsmodeller för att ta betalt för nyheter och journalistik är ju som bekant en het fråga. Man kan konstatera att ingen i världen tycks ha hittat den optimala lösningen. Men helt klart är att det runt om i världen redan finns modiga försök med nya, kreativa affärsmodeller. So, stay tuned…

10 mars, 2014

Intryck från SxSW

Grumpy Cat

Efter tre intensiva dagar på SXSW i Austin sjunker vi ner i den djupa skinnsoffan i huset som vi hyr tillsammans med kompisar från Malta och Stockholm i hipstertäta SoCo.

Wow, det är ett massivt digert överväldigande utbud som nästintill dränker oss. Och vi har fortfarande två dagar kvar… Det svåraste är att välja föreläsningar. I år har vi satsat på att dela upp oss mer, för att tillsammans hinna med så mycket som möjligt. Vilka är de starkaste trenderna som vi hittills sett på årets SXSW?

  • Big data - Ett genomgående tema i många föreläsningar handlar om att försöka förstå och definiera Big Data. Vad ska vi göra med all data? Hur kan vi använda olika typer av data och göra den mer personifierad och relevant för användaren? Att transformera Big Data till Small Data för att den ska bli smart och relevant på ett personligt plan, är ett område som kommer sysselsätta kommunikatörer, akademiker, matematiker, designers, utvecklare med fler framöver. Våra hjärnor går på högvarv – vi ser massa idéer och möjligheter.
  • Content – Det är stort fokus på content, alltså innehåll – som ännu tydligare än tidigare pekas ut som den stora ”kungen” i interaktiv kommunikation och media. Och nej, det är inte ett dugg konstigt med tanke på att vi kräver mer och mer av kommunikationen. Innehåll hänger intimt ihop med Big Data och målet är, återigen, att göra kommunikation mer personifierad.
  • Action – Det är dags att sluta SNACKA och börja GÖRA. Ett exempel är Maker-rörelsen, som vi ser flera exempel på i Austin och som redan finns etablerad i Luleå.
  • Experter och strategier – Vi som jobbar inom kommunikation och media måste visa och bevisa att vi är experter. Vi måste utgå från tydliga strategier och våga stå för vår spetskompetens. Design och innehåll utvecklas för en anledning, vi gör strategiska vägval som inte kan avfärdas med tyckande. Halleluja, säger vi på Love at work.

Kristina Halvorson

Kristina Halvorsen ger en ”State of the Union” om marknadsföring och kommunikation i sociala medier idag: Go home marketing, you are drunk.

SX Create

Massa roliga prylar på SX Create och Make:faire på Long Center.

Anteckningar

Anteckningsblocket går varmt. Här ett utkast från lördagens två intressantaste sessions.

Svensklunc

Många svenskar på plats i Austin, här hela Luleågänget på Frank, en hot-dog-restaurang mitt i Austin.

 

 

Grumpy Cat är alltid på plats. Här introt till Ben Huh’s session med titeln ”The form factor is the message”.

2 april, 2012

Alla älskar en bra berättelse. Alla.

Egentligen är ju det här med kommunikation inte så himla komplicerat. Ändå är det så svårt. Oftast av den enkla anledningen att man blir hemmablind för sin egen verksamhet.

Alla människor älskar en bra historia. Och då menar jag inte skvaller eller rykten eller uppdiktade berättelser om gamla mormor Märta som vävde ihop en matta som blev en… Nä, jag menar äkta, genuina berättelser rakt från hjärtat, om idéer, händelser, människor, traditioner, rutiner och innovationer som är unika och relevanta för ett företag, ett varumärke, en individ eller en plats.

Min pappa är en fantastisk berättare. Han har huvudet fullt av mustiga historier från sin egen uppväxt runt polcirkeln. Karaktärerna, händelserna, dramatiken, humorn och hans förmåga att bygga upp spänningen är fenomenal. I över 40 år har jag andlöst lyssnat och väntat på mer. Jag gör det fortfarande. Och han har alltid en massa nya berättelser på lut. Det är honom jag tackar för min starka drivkraft att berätta. Jag gör det bäst i skrift. Inom marknadsföringen brukar man prata om Content Marketing: den där storyn som är unik, som ingen kan kopiera, som bara finns i ett exemplar i hela världen. Ett fingeravtryck. Känslan jag söker när jag berättar sitter i maggropen, nära hjärtat. För mig är det svaret på effektiv kommunikation.

Jag säger det igen: alla människor i hela världen älskar en bra berättelse. Och tack vare det nya medielandskapet finns i dag helt nya verktyg att sprida alla dessa fantastiska berättelser. Det är en magisk tid vi lever i. Har ni förresten tänkt på att internet är den nya lägerelden?

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.