Massa loooove på sommarens stora fotbollsfest

Vi har hjälpt våra vänner Klubbviken med ett kampanjupplägg för deras stora EM-satsning i sommar: fotboll och BBQ i skärgården. På uppdrag av kunden har vi utvecklat ett koncept med fokus på digitala kanaler. (Okej då, lite print också) Redan är flera av kvällarna fullbokade.

Inte ett dugg konstigt med tanke på den perfekta combon: sommar, grillfest, skärgård och fotboll.

Läs mer och boka din fotbollsbiljett på Klubbvikens webbplats

Fint besök på Kyrkogatan

Lola Akinmade Åkerström och hennes dotter Emelie

Fick fint besök av Lola Akinmade Åkerström (och lilla Emelie) på kontoret idag, en fotobloggare och frilansskribent som vi lärt känna.

Lola kommer från USA via Nigeria, är gift med en Luleåbo, och bloggar bland annat på Sweden.se där hon visar upp fantastiska bilder från Swedish Lapland. Hon är också regelbundet publicerad i internationella magasin och dagstidningar som National Geographic och BBC.com där hon berättar om sina resor och de människor hon träffar på.

För mer Lola följ henne på @LolaAkinmade och häng med på hennes spännande resor runt hela världen!

 

Sociala nätverk du inte visste fanns - Reddit

Tänkte starta upp en ny serie blogginlägg om sociala nätverk och webbplatser som alla kanske inte känner till, det finns mängder av "vertikala" social nätverk som, även om de inte är lika stora som Facebook, så har de fortfarande 100-tals miljoner användare i hela världen.

Först ut: Reddit.com

Reddit är en social nyhetswebb, användare (eller Redditors som de kallas) kan själva postar länkar till nyhetsartiklar och andra användare kan sen rösta upp/ner artiklarna. När en artikel har fått tillräckligt många positiva röster publiceras den på Reddits startsida. Webbplatsen med sin aktiva community är också en konstant källa till sk. memes - det som vi kommunikatörer önskar att vi ska uppnå, och som i möten och pitcher brukar kallas virala kampanjer.

Lite fakta om webbplatsen

  • Grundades i juni 2005
  • Köptes av Condé Nast 2006, hade då 500 000 dagliga unika besökare
  • 2009 öppnas möjligheter att själv köpa och skapa annonser på webbplatsen
  • 2011 passerar Reddit 1 miljard sidvisningar per månad
  • Har regelbundna välgörenhetsinsamlingar och användarna har tillsammans samlat ihop miljontals dollar till allt från återuppbyggnaden av Haiti till "Random acts of Pizza"

Något som på senare tid börjat bli ganska uppmärksammat är Reddit Q&A:s, där kända och okända människor under en bestämd och ofta i förväg publicerad tid svarar på användarnas frågor live.

Den senaste Q&A som genomfördes gjordes av en 17-årig tjej som överlevde massakern på Utøya:

"I am a 17 year old girl, and Utøya survivor. I was at the closest 20m away from Anders Behring Breivik. After the shooting started I was on the island for 2 hours and could have died approximately 6 times in those 2 hours. I'm not doing so bad, I have good days and bad days but I'm a live. I just wanted to get things of my chest. I could care less about the karma. I just wanted people to know that what ever happens, there is always a way to get through though things!"

IonZero: Was there a time that you thought he would find you and/or got near your hiding spot? - As i posted, he was 20 meters away from me when i was hiding. So yes, but he didn’t.

 

 

Vad är köpta, egna och förtjänade kanaler?

Kanalvalet utgår alltid från syfte, mål och idé med aktiviteten och är en viktig del i arbetet med en PR- eller kommunikationslösning. Tidigare var det rätt enkelt: man köpte exponering i tidningar, TV-kanaler eller på stortavlor för att rikta reklambudskap mot en vald målgrupp.

Idag är det inte fullt så enkelt. Vi kan inte förvänta oss att våra tilltänkta kunder och målgrupper kommer till vår webbplats, tittar på TV eller ens lyssnar när vi försöker säga något. Vi måste föra en dialog, omvandla kunder till fans och bygga långsiktiga relationer tillsammans med dem.

Nedan en definition från Forrester Research, där de har försökt definiera den nya tidens kanaler, vad de betyder för kommunikationen och vilken roll de spelar.

  • Egna kanaler - Kanaler som varumärket själv bestämmer över Ex: Webbplats, Twitterkonto, Blogg, Butik, Nyhetsbrev
  • Köpta kanaler - Kanaler där man betalar för exponering Ex: Sökannonser, banners, TV-reklam, annonsering
  • Förtjänade kanaler - När kunden blir en kanal När våra kunder själva tar på sig att sprida budskapet, att berätta om produkten eller marknadsföra tjänsten till sina vänner

De olika typerna har alla sin plats, i de egna kanalerna kan man ta kontroll över sitt budskap och sprida sina storys istället för att vänta på att någon annan ska publicera dem. De förtjänade kanalerna är en fantastisk barometer på varumärket, och kan vara otroligt effektiva - när vi lyckas få våra kunder att prata sig varma för vår sak så har alla gjort en bra affär. De köpta kanalerna fungerar fortfarande som en inkastare och en intresseväckare, ett sätt att berätta var och att man finns.

Fantastiskt exempel på förtjänad kommunikation, Luleå Data Centers bild som delades av Mark Zuckerberg och fick tusentals likes, delningar och kommentarer på ett par timmar.

Webbdagarna fokuserar på mjuka värden

Jag ser fler och fler tecken på att världen äntligen börjar fatta att digital kommunikation inte längre handlar om teknik. Som på Webbdagarna i Stockholm 22-23 mars, där dialogen kom att handla om på transparens i relation till sociala medier, om att vara social och engagerad, om god kommunikation och ökat behov av verkligt bra innehåll. Precis det som vi på Love at work brinner för och jobbar med.

Kommunikationstrender visar vägen

Jag vet, att så här i mitten av april referera till Mynewsdesks kommunikationstrender för 2012 är lite som att bjuda på gammal skåpmat. Nu gör jag det ändå. Därför att jag tycker att det är riktigt bra och intressanta spaningar som levereras. Och därför att jag just inser att vi på Love at work jobbar utifrån en syn på kommunikation som i allra högsta grad ligger i tiden. Det känns bra - och är viktig information till dig som är vår kund. Vi kommer att fortsätta utvecklas med samtiden och jobba för att inte bara följa trender, utan att också sätta trender. Kom ihåg: Love at work är världens första PR-byrå :) 1. Digital First Companies and organizations now consider digital their most important channel.

2. Decentralize Social Media Ownership of social media is spreading, rather than being handled by one person.

3. I Get By With A Little Help From My Friends Crowd-generated digital storytelling will be fully embraced.

4. Customize This! The Internet will become more personalized and effective, catering to an individual’s needs, not a target group.

5. Brand News World Companies and organizations need to start thinking like journalists when creating and curating stories around their brand.

6. Online Goes Offline Goes Online Goes Offline Connecting and leveraging digital channels with physical, offline activities will be key.

7. Come Out And Play The gamification of online experiences will start dominating all online activities.

8. Life On The Go Mobile will continue to be the most important platform affecting our daily lives over the next years.

9. In The Eye Of The Beholder Two exciting and innovative technologies that will affect the digital world next year.

10. Content Is King, But It’s The People’s Kingdom A brand is defined by the people within it, as well as those around it. There is no B2B or B2C, it’s all P2P: people-to-people.

 

Leve dialogen

Det må vara helg, men tankarna på jobbet och vårt nystartade företag är med hela tiden. Kreativitet och kommunikation är en levande del av livet, det är vår livsstil. Ta bara dialogen med vännerna, som ständigt pågår via facebook, twitter, sms och andra kanaler. Det är en integrerad del av samma dialog som fortsätter öga mot öga, på café, på puben eller över en bit mat hemma hos varandra. Vi är alla sociala individer, det är en urgammal mänsklig drivkraft att kommunicera, att delta i dialogen. Därför är det är dags att sluta prata om B2B och B2C. Nu är det P2P, people to people, som gäller. Det känns äkta och som en helt naturlig utveckling. Jag säger det igen: det är en galet spännande tid vi lever i!

 

Spotify lanserar Play-knapp

Igår lanserade Spotify en ny tjänst! På samma sätt som att man via YouTube kan embedda en film på sin egen webbplats så kan man nu direktlänka till en låt eller en spellista på Spotify. Till skillnad från en YouTube-embed så fungerar play-knappen bara som en fjärrkontroll för Spotify-appen, så man måste ha den installerad för att det ska fungera.

Rolig detalj: I CNNs rapportering använder de en bild där Luleåbandet Movits! får lite välförtjänt kärlek (bilden ovan).

Just nu snurrar den här listan flitigt på huvudkontoret:

Testa att göra en Spotify-knapp själv!

Början på något nytt

Vy från kontoret Så här ser kontoret ut - just nu. Vi väntar fortfarande på leverans av nya bord och det finns fler planer på hur vi ska utveckla ytan tillsammans med de övriga företagen som vi sitter tillsammans med för att skapa en samlingsplats och börja bygga ett nätverk av små, kreativa företag och frilansare på Kyrkogatan 16!

 

Alla älskar en bra berättelse. Alla.

Egentligen är ju det här med kommunikation inte så himla komplicerat. Ändå är det så svårt. Oftast av den enkla anledningen att man blir hemmablind för sin egen verksamhet.

Alla människor älskar en bra historia. Och då menar jag inte skvaller eller rykten eller uppdiktade berättelser om gamla mormor Märta som vävde ihop en matta som blev en… Nä, jag menar äkta, genuina berättelser rakt från hjärtat, om idéer, händelser, människor, traditioner, rutiner och innovationer som är unika och relevanta för ett företag, ett varumärke, en individ eller en plats.

Min pappa är en fantastisk berättare. Han har huvudet fullt av mustiga historier från sin egen uppväxt runt polcirkeln. Karaktärerna, händelserna, dramatiken, humorn och hans förmåga att bygga upp spänningen är fenomenal. I över 40 år har jag andlöst lyssnat och väntat på mer. Jag gör det fortfarande. Och han har alltid en massa nya berättelser på lut. Det är honom jag tackar för min starka drivkraft att berätta. Jag gör det bäst i skrift. Inom marknadsföringen brukar man prata om Content Marketing: den där storyn som är unik, som ingen kan kopiera, som bara finns i ett exemplar i hela världen. Ett fingeravtryck. Känslan jag söker när jag berättar sitter i maggropen, nära hjärtat. För mig är det svaret på effektiv kommunikation.

Jag säger det igen: alla människor i hela världen älskar en bra berättelse. Och tack vare det nya medielandskapet finns i dag helt nya verktyg att sprida alla dessa fantastiska berättelser. Det är en magisk tid vi lever i. Har ni förresten tänkt på att internet är den nya lägerelden?

Tjohoo! Webben är klar.

Äntligen får vi öppna dörren på vid gavel och bjuda in dig och alla andra till Love at work. Både hit till webben och till vårt kontor med massa kreativa kompisar på Kyrkogatan 16.

Känslan, den är svårt att beskriva. Hmm. Jag gör ett försök, i alla fall runt processen att starta upp företaget och göra första versionen av webben. Eller… Nej, förresten. Varför då? Bloggen ska inte handla om navelskåderi av vår egen förträfflighet. Här ska vi dela med oss av tankar och kunskap om kommunikation, av inspiration som vi snappar upp på stan, på nätet, i tidningar, när vi reser och i samtal med vänner och kunder.

Kolla här, ett galet inspirerande exempel på fantastisk kommunikation där ny teknik, kreativitet, performance, mod, passion och tajming interagerar till en oslagbar combo. Ni som sett Cirqus Alfon känner igen det gränslösa nytänkandet.

http://www.youtube.com/watch?v=53_qvMQfvOE

Ni som inte sett Cirqus Alfon live, gör det genast om ni får chansen. Skrattfest och hjärngympa utlovas.