Inspiration och nyttiga insikter när regionens besöksnäring träffades.

Som upphandlad kommunikationspartner till Swedish Lapland Visitors Board fick vi förra veckan förmånen att delta i Academy of Swedish Lapland – besöksnärings egen årliga konferens i regionen.

Det var ett soligt Gällivare som välkomnade oss inför tvådagarkonferensen, det nyrenoverade Quality Hotell & Resort Lapland stod värd för arrangemanget. Det är här ny kunskap sprids, insikter om regionens besökare och där den regionala organisationen för besöksnäringen, Swedish Lapland Visitors Board informerar och diskuterar med medlemmarna om nuläge och framtid.

Hela arrangemanget är som en branschfest, alla var där. Och överallt, också långt utanför scenens program, uppstår intressanta diskussioner. En höjdpunkt under kvällsprogrammet, förutom ölen från Tjers, var också prisutdelningen av The Award of Swedish Lapland som delades ut till förebilder inom besöksnäringen. 

Programmet för dagarna presenterade en bra mix av trendspaningar, analyser av vår besöksnäring och inspiration från de som satsat allt och vunnit ordentliga marknadsandelar. Sveinn Birkir Björnsson från Promote Iceland visade upp ett case som var imponerade av många anledningar. Kanske framför allt modet att stå bakom en stark idé och låta den ligga ditt grund för aktiviteter under flera år. Riktig action som involverar både bofasta och besökare i såväl digital som fysiskt värld.

Även Fjällrävens fokuserade varumärkesarbete presenterat av Andreas Cederlund imponerade. De vet vad de står för och lever det hela vägen. Och än en gång får aktiviteterna som Fjällräven Classic och Fjällräven Polar stå i rampljuset för kommunikationen.

Vill du ta del av föreläsningarna så finns de på Swedish Lapland Visitors Boards intranät

Vi tackar för denna gång och ser fram emot spännande samarbeten i höst!