Kommunikation på samma villkor som livet.

Analysen att vi lever i föränderlig och snabbrörlig värld har säkert inte undgått många. Vi är snabba att anpassa våra beteenden och boka semesterhuset via Airbnb eller läsa nyheterna via mobilen. Men det kan vara klurigare att se sambandet mellan detta och hur företag måste anpassa sitt sätt att kommunicera. Men det är hög tid att agera.

De flesta företag eller organisationer vill på något sätt förflytta sitt varumärke i sina målgruppers medvetande. Om vi drar en parallell till hur världen i övrigt fungerar så förändras vår bild av en annan människa genom dess handlingar och hur de beter sig mot oss; om de lyssnar visar de respekt och så vidare. Det hjälper inte att någon sätter på sig en t-shirt med texten ”Jag är en schysst polare” för att vi ska gilla dem. De måste visa att de är en schysst polare också. Precis så ser det ut i dagens kommunikationslandskap. Relationer regerar och det du som företag gör och hur du för en dialog med din omvärld har oerhört mycket större chans att påverka dina målgrupper än vad en annons i en tidning gör. Missförstå mig rätt – vart och ett av alla de medier vi har tillgängliga har sin tid och plats. Men i allt större utsträckning bör kommunikationsinsatserna fokuseras till dialog och att bygga varumärket inifrån för att möta dagens fortsättningar. Det vill säga, om du vill påverka och åstadkomma förändring. Vill du sälja en platt-TV på mellandagsrean kanske en annons ändå är att föredra. Men till och med då kommer din relation med kunderna påverka om de väljer att gå till dig eller din granne som har schysstare image med samma pris på Tv:n.

Man kan härleda det här skiftet till en mängd olika parametrar, och det gör andra bättre än jag; reklamtrötthet, ökad användning av sociala medier, urbanisering som gör att vi önskar relationer med varumärken för att fylla hålet efter mänskliga dito. Men oavsett anledning är det en verklighet som vi kommunikatörer har en skyldighet att förhålla oss till, och vårt ansvar att hjälpa dig som uppdragsgivare att hitta rätt väg i. Om du inte gör det är det lätt att någon annan springer om dig och du blir irrelevant i dina målgruppers, eller alla målgruppers ögon. Och den som saknar betydelse för andra blir ganska ensam, som företag innebär det inget roligt.

Det här är på inget sätt tänkt som skrämselpropaganda, eller någon annan propaganda heller för den delen. Det är bara en påminnelse om att när världen förändras måste också vi förändras med den. Vi behöver lyssna, diskutera och gå framåt för att fortsätta vara framgångsrika. Ett bevis för detta är dagstidningarnas djupa kris världen över. Även denna går att skylla på olika anledningar, men det hjälper oss föga nu. Den viktiga lärdomen är att en hel bransch förlitade sig på att den unika ställningen som kanal mot en gigantisk grupp människor skulle vara för evigt. Man överlevde både radions och TV:ns intåg i folkhemmet. Till och med datorn och internet. Men sen började det hända något när nya generationer föddes i andra tankebanor och läsarkretsen off-line dalade dramatiskt. Nu försöker mediehus världen över lösa samma utmaning – att vara tillräckligt relevanta för sina målgrupper är villiga att betala. Att hitta en affärsmodell som håller även i nuet och framtiden. Jag håller tummarna.

Även hotellbranschen (Airbnb), taxiföretag (Uber) med flera har fått vakna upp till en verklighet där deras, kanske till synes tidigare trygga affärsmodeller, vänds upp och ner av våra egna beteendeförändringar. Vi är alla med och innoverar nya affärsmodeller, ekonomier och tjänster som skapar valfrihet och nya regler. Och även nyhetsrapporteringen kommer fortsätta oavsett vad som händer med dagspressen. För verktygen finns i de flesta delar av världen och det finns gott om människor som är villiga att rapportera, dela och föra en dialog med andra människor. Att både fysiskt och symboliskt dela på det vi har för en transaktion från människa till människa. Att skapa relationer över gränserna. För när alla grundläggande behov som mat, tak över huvudet och wifi är tillgodosedda, så är relationer det viktigaste vi har. Som människa kan du välja att prioritera bort detta om du vill. Men inte som företag. Inte längre.