Den bästa kommunikationen är den planerade

Att kommunicera är svårt, vi vet - det är lätt att man “väljer bort” att skriva det där blogginlägget eller glömmer att kolla Facebook-sidan för att man är upptagen med sitt “riktiga” jobb - men kommunikationen är viktig, och vi vet av erfarenhet att den enda kommunikationen som spelar någon roll är faktiskt den som blir av. Så här kommer några konkreta, handfasta tips som man kan ha med sig för att förenkla den löpande, kontinuerliga kommunikationen!

  • Skriv in i kalendern Sätt av tid i kalendern för att skriva ett blogginlägg eller göra en statusuppdatering, en timme varje vecka räcker till en början. Vi styrs alla av kalendern, så enda sättet att få tid till kommunikation är att planera den!

  • Gör en brainstorm-lista Samla alla ideér, tankar och inspiration på ett ställe - det kan vara en analog anteckningsbok, postitlappar på en vägg eller digitala verktyg som Evernote eller anteckningar. Skriv upp rubriker eller utdrag, ämnen och lösa tankar som du sen kan gå tillbaka till och titta på när du sitter med fingrarna på tangentbordet. Listan ska vara enkel att uppdatera så att du kan göra det när du sitter på bussen eller väntar på att hämta barnen från dagis.

  • Schemalägg flera inlägg på en gång När du avsatt tid i kalendern så passa på att skriva flera inlägg och schemalägg dem, på så sätt så bygger du upp en buffer för framtiden, och blir mer aktiv i kommunikationen.

  • Använd bra verktyg Det finns mängder av bra verktyg för att förenkla den dagliga kommunikationen. Vi använder Buffer, ett verktyg för att “köa” inlägg i flera sociala kanaler. Med ett par knapptryck så läggs statusuppdateringen i en kö och publiceras enligt ett schema på Facebook, LinkedIn och Twitter.
  • Kolla statistiken Alla digitala kanaler har bra verktyg för statistik, använd dem - det ger alltid en extra push när man ser att det man producerat faktiskt har lästs, delats och gillats. Det är också genom statistiken som man kan se affärsnyttan med kommunikationen.
  • Inspireras av andra När ideérna inte kommer så är det bra att titta på vad andra skriver - surfa runt på bloggar och webbplatser som diskuterar innovationer, trender och utmaningar som handlar om din bransch. Ofta räcker det för att få idéer och hitta en egen vinkel.

Som skomakarens barn så är vi också ganska dåliga på att planera vår kommunikation (datumen på blogginläggen avslöjar oss!) - men vi lovar att 2015 ska bli bättre, och denna lista är vårt stöd!