SxSW session: The form factor is the message

Kitten Photo Test

För att sammanfatta SxSW 2014 kommer vi att publicera lite mer djupgående blogginlägg om några av de sessions vi tyckte var mest intressanta, och där vi lärde oss mest. Först ut: Ben Huh, “The form-factor is the message”.

"The device we have closest is the best device"

Idag kan vi inte längre räkna med att våra budskap konsumeras på ett visst sätt, eller att det ramas in på det sätt som vi designat det. Tidigare var det rätt enkelt, det fanns några format för bild, några för ljud och några för text. Idag används samma enhet till allt, ofta på samma gång. För att skapa innehåll som konsumeras på allt från 4K-skärmar till google glass eller en telefon så måste vi tänka om. Vi måste tänka responsivt, inte bara med designen, utan också för innehållet.

form-factor-message

Olika sätt att konsumera media. Tidigare vertikalt, nu använder vi samma enhet för allt.

Aktuell statistik visar också att av de 112 timmar vi spenderar vakna per vecka så lägger vi i genomsnitt mellan 80-100 timmar på att konsumera media av något slag. Om den trenden fortsätter att öka så kommer vi att nå “media-maximum”, alltså 100% av vår vakna tid någon gång kring 2040. Ben hävdar att detta inte betyder att vi kommer att sova mindre, däremot så kommer det bli allt vanligare att vi konsumerar flera olika typer av media samtidigt, på flera skärmar. Det kommer därför bli allt vanligare med “ambient content”, alltså innehåll som vi kan konsumera utan att det kräver vår fulla uppmärksamhet.

"Create content for the environment"

För att få effekt på innehållet vi skapar så räcker det inte med att anpassa för många olika format, vi måste också tänka på var innehållet konsumeras enligt Ben. Vi har olika behov och olika drivkrafter för vår konsumtion beroende på var vi befinner oss. Om vi väntar på bussen, sitter på dass eller om vi sitter på jobbet eller i skolan. Som producenter av innehåll måste vi lära känna våra målgrupper och användare och anpassa innehållet utifrån deras kontext.

"Creativity: Embracement of the constraints"

still-a-better-love-story

Att skapa innehåll idag är inte enkelt. Hur är man kreativ på 140 tecken och hur berättar man en story på med en 6 sekunder lång film? Ben hävdade i sin session (och vi är böjda att hålla med) att det är genom att utnyttja och förstå dessa begränsningar äkta kreativitet kommer fram. I den globala världen vi lever i så har vi samma referensramar: vi tittar på samma TV-serier, lyssnar på samma musik och spelar samma spel, oavsett vilket land vi kommer från. Ta bilden ovan, för 100 år sen hade bara en liten grupp, geografiskt och demografiskt närstående människor haft verktygen att tolka den, idag förstår vi alla vad den betyder och kan tolka och uppskatta både humorn och kreativiteten bakom.

"The kitten photo test"

Vad betyder allt detta då? Att vi ska börja kommunicera med bilder på katter med roliga rubriker hela tiden? Nej, självklart inte. Allt innehåll, långt som kort, filmat som skrivet - har en tydlig plats och en tydlig funktion i rätt kontext. Vi måste bli bättre på att inte låsa oss vid en specifik typ av innehåll utan lära känna våra målgrupper ännu bättre och förstå deras behov och drivkrafter. Vi måste också våga testa på nya sätt och nya kanaler för att kommunicera. Och, vi måste komma ihåg att det innehåll vi skapar alltid kommer att konkurrera med bilder på söta kattungar. Utmaningen är att skapa innehåll som är ännu mer underhållande – då kommer det att fungera.

“Create big public moments to generate attention, and tiny personal moments to generate action.” - Ben Huh

Ben Huh driver The Cheezburger Network, och är en av de huvudsakligt ansvariga för att stora delar av internet är fyllt av bilder på gulliga katter, arga katter, roliga katter, söta katter och unga katter. Cheezburger är ett nätverk av 50 webbplatser som I can haz cheezburger, FAIL blog, The Daily What och Know your Meme, som tillsammans har 375 miljoner sidvisningar varje månad.