Reality check i Austin – dags att vakna

IMG_2180
IMG_2180

Som ett slag i ansiktet landar ett par av föreläsningarna på årets South by Southwest i Austin: ”How to say fuck no and still have them love you” med Michael Nieling och ”Go home marketing, you are drunk” med Kristina Halvorson. Båda bjöd på ett abrupt uppvaknande och en uppskattad, efterlängtad frisk vind i en bransch som ibland känns både osäker och oseriös. Kort sagt: en välkommen reality check. Tack för det, det var välbehövligt.

Våga säg nej och våga nischa

Michael Nielings berättelse, om den lilla designbyrån Ocupop med stora ambitioner och deras hårda arbete med att visa och bevisa sin expertis och spetskompetens. Ocupop arbetar med design- och varumärkesuppdrag för både små och stora kunder, bland de mer kända kan nämnas Google och Facebook. Michael berättade att de oftast tackar nej till uppdrag. Främst därför att de inte stämmer överens med bolagets värderingar och nisch. Modigt, eller hur! Och så sjukt trovärdigt och strategiskt. Hans passion var galet smittsam och hans huvudbudskap handlade om att branschen måste höja sig ett snäpp och stå upp för sin kompetens. Vi måste alla ta med kunden på resan fram till en föreslagen lösning och förklara strategin bakom de vägval vi gjort. Om kunden uppfattar det som att vi på måfå slängt ihop en kommunikationslösning just innan presentationen, hur ska vi då kunna få cred för våra kunskaper?

Skärpning! Börja med att lyssna innan du snackar

Den suveräna estradören och inspiratören Kristina Halvorson från Brain Traffic läxade upp en fullsatt jättesal med kommunikatörer och marknadsfolk. Aouch, det sved! Med tydliga exempel beskrev hon hur marknadskommunikation online har förvandlats till att handla om plattformar och teknik. Hur vi förblindas av x antal gilla och delningar – utan att analysera vad resultatet verkligen betyder. Branschen tycks ha glömt att all kommunikation tjänar på att utgå från en strategi. Vi måste lära känna, lyssna på och förstå kundens behov och drivkrafter för att kunna prata med kunden på ett respektfullt sätt. Jaaaa! Sedan avrundar hon med några avslutande örfilar: Fix your shit! Focus! Slow the hell down! Halleluja ropade jag och sprang till bokhandeln och köpte hennes suveräna bok ”Content strategy for the web”. Gör det du med: bästa lästipset!