Luleås första GameJam avslutat

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla deltagarna på #gamejamlulea - sällan har jag skådat sånt engagemang och sån kreativitet. Helt enkelt riktigt, riktigt roligt. Kan inte säga än när nästa gång blir, men att det blir fler gånger - det är självklart!

Vi blev i slutändan 8 lag, och alla levererade väldigt intressanta och spännande ideér, och många blev inspirerade att fortsätta utveckla sina ideér till något mer "färdigt" och kanske till och med sälja. Inom kort kommer en länk med mer info om de övriga lagens insatser.

Screenshot 2014-03-02 20.07.17

Vårt lag utgick från en story som Esther hade skrivit, som handlar om två barn som lever i en värld ovan molnen. Människorna i världen har två viktiga uppgifter, att se till att stjärnorna plockas ner på morgonkvisten för att göra plats för solen, och att nya stjärnor placeras ut och solen hämtas ner på kvällen. Huvudkaraktärerna i spelet, Ikidas och Ljuvia, kommer från olika distrikt: dagdistriktet och nattdistriktet, de är kraftfulla varelser, och den energi som distrikten behöver för att kunna göra sitt jobb finns i dessa två karaktärer.

livjenny-koncept

teamikidas-banner

Historien är självklart för stor för att göra rättvisa på en helg, men vi hittade några småsaker som vi tog fasta på. Vårt lag bestod av fem personer:

  • Story och creative director: Esther Jonsson, 9C Bergsskolan
  • Musik och video: Robert Stjärnström, Machinae Supremacy
  • Utveckling: Peter Ferngren, Student Consulting
  • Illustration och koncept-art: Liv-Jenny Sandberg
  • Design & utveckling: Lars Huring, Love at Work

Spelet hittar ni på Loveatwork Labs, och är ni intresserade av hur det fungerar så finns källkoden att ladda hem på GitHub!

Kolla också in creativenodes.se för mer bilder! Tack Stina för grymt dokumenterande.