Intryck från SxSW

Grumpy Cat

Efter tre intensiva dagar på SXSW i Austin sjunker vi ner i den djupa skinnsoffan i huset som vi hyr tillsammans med kompisar från Malta och Stockholm i hipstertäta SoCo.

Wow, det är ett massivt digert överväldigande utbud som nästintill dränker oss. Och vi har fortfarande två dagar kvar… Det svåraste är att välja föreläsningar. I år har vi satsat på att dela upp oss mer, för att tillsammans hinna med så mycket som möjligt. Vilka är de starkaste trenderna som vi hittills sett på årets SXSW?

  • Big data - Ett genomgående tema i många föreläsningar handlar om att försöka förstå och definiera Big Data. Vad ska vi göra med all data? Hur kan vi använda olika typer av data och göra den mer personifierad och relevant för användaren? Att transformera Big Data till Small Data för att den ska bli smart och relevant på ett personligt plan, är ett område som kommer sysselsätta kommunikatörer, akademiker, matematiker, designers, utvecklare med fler framöver. Våra hjärnor går på högvarv – vi ser massa idéer och möjligheter.
  • Content - Det är stort fokus på content, alltså innehåll – som ännu tydligare än tidigare pekas ut som den stora ”kungen” i interaktiv kommunikation och media. Och nej, det är inte ett dugg konstigt med tanke på att vi kräver mer och mer av kommunikationen. Innehåll hänger intimt ihop med Big Data och målet är, återigen, att göra kommunikation mer personifierad.
  • Action - Det är dags att sluta SNACKA och börja GÖRA. Ett exempel är Maker-rörelsen, som vi ser flera exempel på i Austin och som redan finns etablerad i Luleå.
  • Experter och strategier - Vi som jobbar inom kommunikation och media måste visa och bevisa att vi är experter. Vi måste utgå från tydliga strategier och våga stå för vår spetskompetens. Design och innehåll utvecklas för en anledning, vi gör strategiska vägval som inte kan avfärdas med tyckande. Halleluja, säger vi på Love at work.

Kristina Halvorson

Kristina Halvorsen ger en "State of the Union" om marknadsföring och kommunikation i sociala medier idag: Go home marketing, you are drunk.

SX Create

Massa roliga prylar på SX Create och Make:faire på Long Center.

Anteckningar

Anteckningsblocket går varmt. Här ett utkast från lördagens två intressantaste sessions.

Svensklunc

Många svenskar på plats i Austin, här hela Luleågänget på Frank, en hot-dog-restaurang mitt i Austin.

 

 

Grumpy Cat är alltid på plats. Här introt till Ben Huh's session med titeln "The form factor is the message".