Digiväx - Digitala strategier för tillväxt i besöksnäringen

DIGIVÄX

För ett tag sen blev vi tillfrågade om att delta i en referensgrupp för ett forskningsprojekt om digitala strategier i besöksnäringen, ett väldigt spännande område som vi arbetat mycket med under åren.

I måndags hade vi första projektmötet, där forskargruppen från LTU (Åsa Wallström, Maria Ek Styvén och Anne Engström) gick igenom syften och metod med projektet, vi diskuterade också vilka utmaningar som besöksnäringen står inför och vilka möjligheter som den nya tekniken ger. Allt för att de skulle få lite mer kunskap för att ta fram underlag till de enkäter och fokusgrupper som ska sättas ihop under våren och sommaren. Projektet kommer att intervjua både företag i besöksnäringen och turister från sverige och andra länder, och syftet med projektet är att "...bidra till besöksnäringen i Norrbotten genom att utveckla kundfokuserade strategier för digitala kanaler".

Digiväx pågår fram till juni 2015, och vi kommer vara delaktiga under hela processen. Förutom Love at work så ingår Annika Fredriksson, Swedish Lapland Tourism, Jonas Johansson, Boden Turism, Johan Björklund, Brändögruppen, Helene Ljungstedt, PHG, Kent Lindvall, Treehotel och Jenny Hellman från Visit Luleå i referensgruppen.

Återkommer med mer rapportering när enkätsvar och intervjuer börjar dyka upp!