Austin SXSW 2014: Big Data, Health och Wearables

sxsw-stairs

Intrycken och insikterna från årets upplaga av SXSW Interactive i Austin börjar landa så sakteliga. Eller, vid närmare eftertanke: insikterna börjar så sakteliga bubbla upp till ytan. Ja, du som har varit där, förstår precis hur det känns i efterdyningarna, efter att ha blivit formligen överkörd av SXSW Interactives massiva och högkvalitativa utbud – det är SÅ MYCKET, av ALLT.

Sammantaget är de fem intensiva dagarna en grymt matnyttig och superintressat omvärldsspaning av allt som är på g i den digitala världen, inom interaktiv kommunikation, design och media. Love at work har redan delat med sig av några spaningar på plats. Nu under veckan kommer vi att fylla på med några inlägg som bjuder på en mer fördjupad beskrivning av några tydliga trender och insikter från South by Southwest Interactive 2014. Först ut:

Big Data var helt klart ett av årets buzz-begrepp i Austin. Många sessions och paneldiskussioner famlade för att ringa in en definition av begreppet och försöka fånga Big Data. Under veckan fick frågan på vad vi ska göra med all världens data många svar. En väldigt tydlig riktning handlar om behovet att göra data personligt, för dig och för mig: att göra Big Data till Small Data, eller Smart Data. Ja, ni fattar: kärt barn har många namn.

Health & Business var en ny kategori på årets SXSW, med tydlig koppling till Big Data och Wearables. Ni vet, alla dessa tekniska prylar som vi människor redan bär för att få information om oss själva och omgivningen: Googleglasses, armband som NIKE Fuelband och Jawbone UP, klockor som Pebble, kameror som Narrative Clip, ringar, öronsnäckor samt simkort och chip insydda i textilier. Många av dessa prylar hämtar och sammanställer hälsorelaterad info från vår vardag: hur du sover, hur du äter, hur många steg du tar och hur du mår sammantaget.

Fokus på hälsa och välbefinnande är sedan flera år en stark och tydlig trend över hela världen. Vi människor vill leva bättre och längre och jagar kunskap och information för att kunna lura döden. Självklart ska vi ta tekniken till hjälp. Det vi sett hittills inom wearables, är bara de första små stegen i ett område som kommer att explodera framöver. På Love at work funderar vi kring hur vi kan använda data på ett bra och smart sätt för våra kunder. Nyckeln är att vara nära och personlig och hitta berättelserna som levandegör datan.