Hem › Storytelling

28 mars, 2014

Stories travel fast – tech, tourism and transformation

travel-stories

Förvånansvärt få sessions i Austin handlade om besöksnäringen och turism, men vi hittade en som hette ”Stories Travel Fast – Tech, Tourism & Transformation” som vi självklart var tvungna att gå på!

Panelen utlovade en diskussion om hur man kan använda digitala strategier och verktyg för att ta en destination till nästa steg (passande nog), men kom nog i slutändan att handla om hur vi som människor behöver fundera på vårt teknikanvändande. Stor del av diskussionen handlade om hur vi som kommunikatörer kan använda teknik för att skapa ”serendipity”, eller glada överraskningar för turister och kunder.

En viktig poäng som alla i panelen gjorde var i diskussionen om hur man kan marknadsföra en destination eller en plats. Att både befintliga och potentiella besökare är en lika viktig del av kommunikationen som övriga strategier och verktyg. Att idag så producerar de betydligt mer material och innehåll än någon entreprenör eller organisation kan göra, och det är viktigt att vara en del i det flödet – ”Everybody is a travel writer”.

En annan spännande utveckling som diskuterades är det som panelen kallade ”P2P-travel”, alltså utvecklingen av peer-to-peer-resande som sker idag. Webbplatser som Couchsurfing och AirBnB har länge tillhandahållit tjänster för att runda dyra hotell och boenden. Men utvecklingen har inte stannat där, idag kan man köpa en matupplevelse i Chinatown av en matbloggare eller få en fotokurs av en San Francisco-fotograf utan att besöka tripadvisor en endaste gång. Att ta sig runt i stan har också blivit P2P-ifierat med tjänster som Uber.

Idag använder vi också samma verktyg när vi är ute och reser som när vi är hemma – vi använder samma webbplatser för att välja restaurang och vi använder Google Maps för att navigera oss rätt, oavsett om vi ska hitta tandläkar-kontoret eller om vi ska lokalisera oss i en främmande stad. Det är viktigt att tänka på, att inte glömma bort de ”lokala” verktygen, de används regelbundet av turister också.

Panelen bestod av 4 experter och diskussionen leddes av Seth Kugel, reseskribent och journalist på New York Times, med var också Dylan Thuras, Atlas Obscura, Jimmy Keown, Digitaria och Leslie Guettler, Manager Los Angeles Tourism & Convention Board.

2 april, 2012

Alla älskar en bra berättelse. Alla.

Egentligen är ju det här med kommunikation inte så himla komplicerat. Ändå är det så svårt. Oftast av den enkla anledningen att man blir hemmablind för sin egen verksamhet.

Alla människor älskar en bra historia. Och då menar jag inte skvaller eller rykten eller uppdiktade berättelser om gamla mormor Märta som vävde ihop en matta som blev en… Nä, jag menar äkta, genuina berättelser rakt från hjärtat, om idéer, händelser, människor, traditioner, rutiner och innovationer som är unika och relevanta för ett företag, ett varumärke, en individ eller en plats.

Min pappa är en fantastisk berättare. Han har huvudet fullt av mustiga historier från sin egen uppväxt runt polcirkeln. Karaktärerna, händelserna, dramatiken, humorn och hans förmåga att bygga upp spänningen är fenomenal. I över 40 år har jag andlöst lyssnat och väntat på mer. Jag gör det fortfarande. Och han har alltid en massa nya berättelser på lut. Det är honom jag tackar för min starka drivkraft att berätta. Jag gör det bäst i skrift. Inom marknadsföringen brukar man prata om Content Marketing: den där storyn som är unik, som ingen kan kopiera, som bara finns i ett exemplar i hela världen. Ett fingeravtryck. Känslan jag söker när jag berättar sitter i maggropen, nära hjärtat. För mig är det svaret på effektiv kommunikation.

Jag säger det igen: alla människor i hela världen älskar en bra berättelse. Och tack vare det nya medielandskapet finns i dag helt nya verktyg att sprida alla dessa fantastiska berättelser. Det är en magisk tid vi lever i. Har ni förresten tänkt på att internet är den nya lägerelden?

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.