Hem › Kommunikation

4 juli, 2014

Nu öppnar Restaurang Utblick på Luppioberget

gunhild-pia
Pia Huuva och Gunhild Stensmyr driver Restaurang Utblick på Luppioberget, de är entreprenörer i Tornedalen som också driver Huuva Hideaway och Guesthouse Tornedalen.

Tack Pia Huuva och Gunhild Stensmyr för energirikt och inspirerande uppdrag under våren och försommaren.

Och stort lycka till när ni IDAG slår upp portarna till sommarens häftigaste besöksmål i Swedish Lapland: Restaurang Utblick uppe på Luppioberget, Övertorneå. Du som är i närheten måste åka dit. Du som befinner dig en bit bort, kan utan tvekan åka en rejäl omväg för en magisk upplevelse. Kvalitet, tradition och nytänkande i en skön mix. Du kommer älska Utblick!

utblick-logga-fonster
Logotypen, monterad på det vackra nybyggda huset, ritat av Mats Winsa

Love at work har på uppdrag av Utblick Tornedalen AB utvecklat varumärkesplattform och ny webbplats för bolaget. Kollegorna på Märkvärdig har, med varumärkesplattformen som utgångspunkt, utvecklat den grafiska profilen.

lars-ella-utblick
På väg in med en liten inflyttningsblomma!

24 mars, 2014

Reality check i Austin – dags att vakna

IMG_2180

Som ett slag i ansiktet landar ett par av föreläsningarna på årets South by Southwest i Austin: ”How to say fuck no and still have them love you” med Michael Nieling och ”Go home marketing, you are drunk” med Kristina Halvorson. Båda bjöd på ett abrupt uppvaknande och en uppskattad, efterlängtad frisk vind i en bransch som ibland känns både osäker och oseriös. Kort sagt: en välkommen reality check. Tack för det, det var välbehövligt.

Våga säg nej och våga nischa

Michael Nielings berättelse, om den lilla designbyrån Ocupop med stora ambitioner och deras hårda arbete med att visa och bevisa sin expertis och spetskompetens. Ocupop arbetar med design- och varumärkesuppdrag för både små och stora kunder, bland de mer kända kan nämnas Google och Facebook. Michael berättade att de oftast tackar nej till uppdrag. Främst därför att de inte stämmer överens med bolagets värderingar och nisch. Modigt, eller hur! Och så sjukt trovärdigt och strategiskt. Hans passion var galet smittsam och hans huvudbudskap handlade om att branschen måste höja sig ett snäpp och stå upp för sin kompetens. Vi måste alla ta med kunden på resan fram till en föreslagen lösning och förklara strategin bakom de vägval vi gjort. Om kunden uppfattar det som att vi på måfå slängt ihop en kommunikationslösning just innan presentationen, hur ska vi då kunna få cred för våra kunskaper?

Skärpning! Börja med att lyssna innan du snackar

Den suveräna estradören och inspiratören Kristina Halvorson från Brain Traffic läxade upp en fullsatt jättesal med kommunikatörer och marknadsfolk. Aouch, det sved! Med tydliga exempel beskrev hon hur marknadskommunikation online har förvandlats till att handla om plattformar och teknik. Hur vi förblindas av x antal gilla och delningar – utan att analysera vad resultatet verkligen betyder. Branschen tycks ha glömt att all kommunikation tjänar på att utgå från en strategi. Vi måste lära känna, lyssna på och förstå kundens behov och drivkrafter för att kunna prata med kunden på ett respektfullt sätt. Jaaaa! Sedan avrundar hon med några avslutande örfilar: Fix your shit! Focus! Slow the hell down! Halleluja ropade jag och sprang till bokhandeln och köpte hennes suveräna bok ”Content strategy for the web”. Gör det du med: bästa lästipset!

21 mars, 2014

Reality check.

Dags att vakna

Som ett slag i ansiktet landar ett par av föreläsningarna på årets South by Southwest i Austin: ”How to say fuck no and still have them love you” med Michael Nieling och ”Go home marketing, you are drunk” med Kristina Halvorson. Båda bjöd på ett abrupt uppvaknande och en uppskattad, efterlängtad frisk vind i en bransch som ibland känns både osäker och oseriös. Kort sagt: en välkommen reality check. Tack för det, det var välbehövligt.

Våga säg nej och våga nischa

Michael Nielings berättelse, om den lilla designbyrån Ocupop med stora ambitioner och deras hårda arbete med att visa och bevisa sin expertis och spetskompetens. Ocupop arbetar med design- och varumärkesuppdrag för både små och stora kunder, bland de mer kända kan nämnas Google och Facebook. Michael berättade att de oftast tackar nej till uppdrag. Främst därför att de inte stämmer överens med bolagets värderingar och nisch. Modigt, eller hur! Och så sjukt trovärdigt och strategiskt. Hans passion var galet smittsam och hans huvudbudskap handlade om att branschen måste höja sig ett snäpp och stå upp för sin kompetens. Vi måste alla ta med kunden på resan fram till en föreslagen lösning och förklara strategin bakom de vägval vi gjort. Om kunden uppfattar det som att vi på måfå slängt ihop en kommunikationslösning just innan presentationen, hur ska vi då kunna få cred för våra kunskaper?

Skärpning! Börja med att lyssna innan du snackar

Den suveräna estradören och inspiratören Kristina Halvorson läxade upp en fullsatt jättesal med kommunikatörer och marknadsfolk. Aouch, det sved! Med tydliga exempel beskrev hon hur marknadskommunikation online har förvandlats till att handla om plattformar och teknik. Hur vi förblindas av x antal gilla och delningar – utan att analysera vad resultatet verkligen betyder. Branschen tycks ha glömt att all kommunikation tjänar på att utgå från en strategi. Vi måste lära känna, lyssna på och förstå kundens behov och drivkrafter för att kunna prata med kunden på ett respektfullt sätt. Jaaaa! Sedan avrundar hon med några avslutande örfilar: Fix your shit! Focus! Slow the hell down! Halleluja ropade jag och sprang till bokhandeln och köpte hennes suveräna bok ”Content strategy for the web”. Gör det du med: bästa lästipset!

20 mars, 2014

Mer från Austin SXSW 2014: ”Content is like the Wild West at the moment”

If-content-is-king-1

Content & Distribution är en annan stor kategori på SXSW i Austin. Och som kommunikationsstrateg och copywriter håller jag självklart ögonen på sessions i ämnet. Som den här superintressanta föreläsningen:

If Content is King, Who is Sheriff?

Bara titeln gör ju att man måste gå och lyssna. Och panelen började med att konstatera att ”Content is like the Wild West at the moment.” Diskussionen leddes av Robert Hernandez, webjournalist och professor på USC Annenberg School of Communication där Mike Schmidt, Multimedia Director på National Geographic, Kristina Eastham, Digital Strategist på Digitaria Interactive och Gail Marie, Editor på McKinney medverkade.

Panelen diskuterade olika typer av innehåll och hur gränserna mellan producent och konsument suddas ut: i vår transparenta tidsålder är vi alla med och bidrar med innehåll – texter, bilder och filmer. Men hur håller man som läsare koll på vad som är stulet, lånat, curerat eller syndikerat innehåll? Bland annat diskuterades flera olika sätt att hantera upphovsrättsfrågan, exempelvis Creative Commons, som har några år på nacken, där man själv kan bestämma nivån på upphovsrätten och hur andra får dela och sprida innehållet. Ett annat exempel är Getty Images, som helt nyligt släppt i stort sett alla sina bilder för fri användning i ickekommersiella sammanhang. Hur bilderna delas och sprids kan följas via en inbäddad kod, som även inkluderar fotobyline och annan viktig info om bilden. Grundtanken är att det ska vara enkelt att dela och att bred spridning nästan alltid är bra. Däremot var panelen rörande överens om att det är ett stort problem att de flesta tror och förväntar sig att ALLT på nätet är gratis.

Nya affärsmodeller finansierar journalistik

Och där gick diskussionen över i den heta frågan om hur man kan ta betalt för journalistiskt innehåll, med bibehållen etik och trovärdighet. Mike Schmidt på National Geographic berättade att Shell avlönar två journalister på deras redaktion. Modigt tycker jag, av både Shell och National Geographic. Och helt rätt att vara fullständigt öppen med detta. Syftet från Shells sida är att sprida kännedom om den viktiga energifrågan. Mike beskrev avtalet: att Shell inte har någon rätt att placera eller styra de artiklar som skrivs. I tidningen och på webben finns Shell exponerad som en tydlig sponsor, i anslutning till artiklar.

New York Times arbetar också med sponsrat innehåll, så kallad native advertising, med bland annat Dell. Ett grepp som blivit ifrågasatt och hett omdebatterat. I tidningen/på webben exponeras företagsloggan, väl synlig, i anslutning till det aktuella innehållet.

Frågan om etik och oberoende är självklart superviktig. Men här tänker jag att vi läsare är med på noterna i den nya tiden och kan bedöma innehåll beroende på kontext och avsändare. Detta är ett område som kommer utvecklas massor framöver. Redan finns många företag, både i Sverige och runt om i världen, som jobbar strategiskt med egna ”redaktioner” för att sprida redaktionell reklam, så kallad content marketing. Red Bull är ett smått utopiskt exempel som vi inspirerats av i flera år och många andra företag sneglar på deras modell och följer efter.

Den transparenta tidsåldern ställer krav

SÅ: vad kommer att hända i Sverige? När kommer vi att få se liknande lösningar i svensk media? Och vad kommer att hända här i Norrbotten? Nya affärsmodeller för att ta betalt för nyheter och journalistik är ju som bekant en het fråga. Man kan konstatera att ingen i världen tycks ha hittat den optimala lösningen. Men helt klart är att det runt om i världen redan finns modiga försök med nya, kreativa affärsmodeller. So, stay tuned…

19 mars, 2014

SxSW session: The form factor is the message

Kitten Photo Test

För att sammanfatta SxSW 2014 kommer vi att publicera lite mer djupgående blogginlägg om några av de sessions vi tyckte var mest intressanta, och där vi lärde oss mest. Först ut: Ben Huh, “The form-factor is the message”.

”The device we have closest is the best device”

Idag kan vi inte längre räkna med att våra budskap konsumeras på ett visst sätt, eller att det ramas in på det sätt som vi designat det. Tidigare var det rätt enkelt, det fanns några format för bild, några för ljud och några för text. Idag används samma enhet till allt, ofta på samma gång. För att skapa innehåll som konsumeras på allt från 4K-skärmar till google glass eller en telefon så måste vi tänka om. Vi måste tänka responsivt, inte bara med designen, utan också för innehållet.

form-factor-message

Olika sätt att konsumera media. Tidigare vertikalt, nu använder vi samma enhet för allt.

Aktuell statistik visar också att av de 112 timmar vi spenderar vakna per vecka så lägger vi i genomsnitt mellan 80-100 timmar på att konsumera media av något slag. Om den trenden fortsätter att öka så kommer vi att nå “media-maximum”, alltså 100% av vår vakna tid någon gång kring 2040. Ben hävdar att detta inte betyder att vi kommer att sova mindre, däremot så kommer det bli allt vanligare att vi konsumerar flera olika typer av media samtidigt, på flera skärmar. Det kommer därför bli allt vanligare med “ambient content”, alltså innehåll som vi kan konsumera utan att det kräver vår fulla uppmärksamhet.

”Create content for the environment”

För att få effekt på innehållet vi skapar så räcker det inte med att anpassa för många olika format, vi måste också tänka på var innehållet konsumeras enligt Ben. Vi har olika behov och olika drivkrafter för vår konsumtion beroende på var vi befinner oss. Om vi väntar på bussen, sitter på dass eller om vi sitter på jobbet eller i skolan. Som producenter av innehåll måste vi lära känna våra målgrupper och användare och anpassa innehållet utifrån deras kontext.

”Creativity: Embracement of the constraints”

still-a-better-love-story

Att skapa innehåll idag är inte enkelt. Hur är man kreativ på 140 tecken och hur berättar man en story på med en 6 sekunder lång film? Ben hävdade i sin session (och vi är böjda att hålla med) att det är genom att utnyttja och förstå dessa begränsningar äkta kreativitet kommer fram. I den globala världen vi lever i så har vi samma referensramar: vi tittar på samma TV-serier, lyssnar på samma musik och spelar samma spel, oavsett vilket land vi kommer från. Ta bilden ovan, för 100 år sen hade bara en liten grupp, geografiskt och demografiskt närstående människor haft verktygen att tolka den, idag förstår vi alla vad den betyder och kan tolka och uppskatta både humorn och kreativiteten bakom.

”The kitten photo test”

Vad betyder allt detta då? Att vi ska börja kommunicera med bilder på katter med roliga rubriker hela tiden? Nej, självklart inte. Allt innehåll, långt som kort, filmat som skrivet – har en tydlig plats och en tydlig funktion i rätt kontext. Vi måste bli bättre på att inte låsa oss vid en specifik typ av innehåll utan lära känna våra målgrupper ännu bättre och förstå deras behov och drivkrafter. Vi måste också våga testa på nya sätt och nya kanaler för att kommunicera. Och, vi måste komma ihåg att det innehåll vi skapar alltid kommer att konkurrera med bilder på söta kattungar. Utmaningen är att skapa innehåll som är ännu mer underhållande – då kommer det att fungera.

“Create big public moments to generate attention, and tiny personal moments to generate action.” – Ben Huh

Ben Huh driver The Cheezburger Network, och är en av de huvudsakligt ansvariga för att stora delar av internet är fyllt av bilder på gulliga katter, arga katter, roliga katter, söta katter och unga katter. Cheezburger är ett nätverk av 50 webbplatser som I can haz cheezburger, FAIL blog, The Daily What och Know your Meme, som tillsammans har 375 miljoner sidvisningar varje månad.

10 mars, 2014

Intryck från SxSW

Grumpy Cat

Efter tre intensiva dagar på SXSW i Austin sjunker vi ner i den djupa skinnsoffan i huset som vi hyr tillsammans med kompisar från Malta och Stockholm i hipstertäta SoCo.

Wow, det är ett massivt digert överväldigande utbud som nästintill dränker oss. Och vi har fortfarande två dagar kvar… Det svåraste är att välja föreläsningar. I år har vi satsat på att dela upp oss mer, för att tillsammans hinna med så mycket som möjligt. Vilka är de starkaste trenderna som vi hittills sett på årets SXSW?

  • Big data - Ett genomgående tema i många föreläsningar handlar om att försöka förstå och definiera Big Data. Vad ska vi göra med all data? Hur kan vi använda olika typer av data och göra den mer personifierad och relevant för användaren? Att transformera Big Data till Small Data för att den ska bli smart och relevant på ett personligt plan, är ett område som kommer sysselsätta kommunikatörer, akademiker, matematiker, designers, utvecklare med fler framöver. Våra hjärnor går på högvarv – vi ser massa idéer och möjligheter.
  • Content – Det är stort fokus på content, alltså innehåll – som ännu tydligare än tidigare pekas ut som den stora ”kungen” i interaktiv kommunikation och media. Och nej, det är inte ett dugg konstigt med tanke på att vi kräver mer och mer av kommunikationen. Innehåll hänger intimt ihop med Big Data och målet är, återigen, att göra kommunikation mer personifierad.
  • Action – Det är dags att sluta SNACKA och börja GÖRA. Ett exempel är Maker-rörelsen, som vi ser flera exempel på i Austin och som redan finns etablerad i Luleå.
  • Experter och strategier – Vi som jobbar inom kommunikation och media måste visa och bevisa att vi är experter. Vi måste utgå från tydliga strategier och våga stå för vår spetskompetens. Design och innehåll utvecklas för en anledning, vi gör strategiska vägval som inte kan avfärdas med tyckande. Halleluja, säger vi på Love at work.

Kristina Halvorson

Kristina Halvorsen ger en ”State of the Union” om marknadsföring och kommunikation i sociala medier idag: Go home marketing, you are drunk.

SX Create

Massa roliga prylar på SX Create och Make:faire på Long Center.

Anteckningar

Anteckningsblocket går varmt. Här ett utkast från lördagens två intressantaste sessions.

Svensklunc

Många svenskar på plats i Austin, här hela Luleågänget på Frank, en hot-dog-restaurang mitt i Austin.

 

 

Grumpy Cat är alltid på plats. Här introt till Ben Huh’s session med titeln ”The form factor is the message”.

4 november, 2013

Guide till bilden av Bohuslän

ella-lisa-bohuslan

Samarbete mellan Quattroporte i Stockholm, Love at work och Märkvärdig i Luleå stärker bilden av Bohuslän.

Bohusläns mjuka klippor, den saltstänkta livsstilen med människor som kan umgås med havet och alla magiskt goda skaldjur. Tillsammans med strategi- och trendforskningsbyrån Quattroporte, ska Love at work och Huvudkontoret-kollegorna på Märkvärdig under hösten/vintern vara med och utveckla en pedagogisk guide för att hjälpa besöksnäringen i Västsverige att förstärka bilden av Bohuslän. Uppdragsgivare är Västsvenska Turistrådet och jobbet handlar om att tolka och omsätta Bohusläns befintliga varumärkesplattform till konkreta verktyg för produktutveckling och erbjudanden. Genom ett antal kreativa workshops med beslutsfattare och representanter från besöksnäringen i Bohuslän, ska vi mejsla fram konkret vägledning för långsiktig utveckling av besöksnäringen på destinationen. Målet är att hitta just det där unika som säkerställer ett levande Bohuslän året runt – och nå de högt ställda målen om en fördubbling av omsättningen till 2020.

Samverkan där olika kompetenser kompletterar varandra

Det är Ylva på Quattroporte och vi på Love at work som leder arbetet med konceptworkshops och utvecklar det strategiska innehållet i guiden medan Lisa på Märkvärdig ansvarar för formgivning och utveckling av riktlinjer för bildtonalitet etc.

1 november, 2013

10 veckor, 30 intervjuer och många lärdomar senare!

1384063_10200836229043437_1503743935_n

10 veckor har gått och det är nu sista dagen för mig på Loveatwork. Samtidigt som det känns väldigt tråkigt att lämna det trevliga kontoret och bästa Lars och Ella så är jag så glad att jag fick chansen att ha praktik på just Loveatwork.

Jag har trivts jättebra och det har varit en otroligt rolig, lärorikt och intensiv period. Redan i våras då jag sökte praktikplats så såg jag att Loveatwork verkade hålla på med en massa roliga grejer, och jo, det visade sig att de gjorde det också! Så jag har fått prova på och lära mig lite av varje och gått lite djupare in på hur man tar fram varumärkesplattformar, kommunikationsstrategier och har även gjort en marknadsundersökning. Jag har fått vara med på möten med kunder och samarbetspartners, föreläsningar, workshops, PR-arbeten och till och med inrett ett konferensrum inför presskonferens.

Man vet aldrig vem som kommer med nästa uppdrag och vad det bjuder på – det är det jag tycker är så härligt i denna bransch!

Under praktikperioden har jag inte bara lärt mig saker, jag har också insett hur mycket jag faktiskt lärt mig vid min utbildning Upplevelseproduktion och även uppmärksammat saker jag vill lära mig mer om. Något väldigt värdefullt jag tar med mig förutom de lärdomar Ella och Lars bidragit med är att jag har fått träffa så himla mycket nya människor och företag som jag inte ens visste fanns i Luleå – tack allihopa!

Särskilt tack till Ella, Lars, Stina och alla på Huvudkontoret – NI ÄR GRYMMA!
Som ni ser så fick jag finaste presenterna och halloween/hejdå-fikat igår – jättetack igen!
Trevlig helg och kärlek till alla!

Får tacka för mig men säger ändå vi ses. Tro inte att ni blir av med mig så här lätt… ;)

Josefin Söderberg

30 oktober, 2013

Svenskarna gillar Facebook

Sociala medier i sverige

Facebook är still going strong i sverige visar den kommande undersökningen Svenskarna och Internet 2013 (.SE)

66% av alla internetanvändare använder Facebook regelbundet, spridningen har stannat av på senare år, men användandet ökar fortfarande i nästan alla åldersgrupper. Twitter ökar däremot kraftigt, en fördubbling de senaste två åren. I rapporten framgår också att det nu är nästan lika många som använder Instagram som Twitter.

I genomsnitt spenderar vi drygt tre timmar i veckan åt olika sociala medier, i åldersgruppen 12-25 år är siffran 6,6 timmar, vilket är en tredjedel av all den fritid de tillbringar på internet.

-Det dagliga Facebookanvändandet minskar något bland ungdomar, medan det ökar bland dem som är lite äldre. På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur)

Statistiken är en del av rapporten Svenskarna och internet 2013 som släpps i sin helhet den 20 november

Denna trend stämmer inte bara i Sverige, den gäller för stora delar av världen också, ungdomar dras mer och mer till mer nischade nätverk och appar som Instagram, Vine & Snapchat, där de ofta kan skapa privata nätverk för sig och sina vänner. Vi hänger såklart med i alla kanaler vi kan för att hålla oss uppdaterade och för att vi tycker att det är roligt!

Vi finns på Facebook, Twitter, Instagram, Slideshare, Vine, YouTube, LinkedIn och självklart på Kyrkogatan 16 i Luleå för de där IRL-träffarna!

 

18 oktober, 2013

2 x Swedish Lapland

Swedish Lapland i Tyskland & Danmark

 

I dagarna släppte Swedish Lapland Tourism två nya webbplatser riktade till den internationella marknaden. Love at Work har hjälpt till med strategi och struktur och interaktionsdesign för sajterna.

Vi har också hjälpt till att ta fram en WordPress-mall som enkelt ska kunna återanvändas för att snabbt bygga upp nya webbplatser när behov uppstår. Just nu finns två sajter lanserade, swedishlapland.de för den tyska marknaden och laplandnonstop.com för den danska.

Mallen kommer att användas till fler webbplatser i framtiden, både landsspecifika och ämnesspecifka. Vi kommer också att ta fram en version av mallen för destinationer och entreprenörer i regionen!

”Att kampanjwebbarna nu är live, efter flera månaders utvecklingsarbete, känns riktigt kul. Men i ärlighetens namn är det här bara början på en löpande process. Här har vi äntligen ett riktigt vasst verktyg för att kunna fortsätta addera nya produkter, erbjudanden och storys som är anpassade för den tyska målgruppen” säger Therese Olofsson, PR- och kommunikationsansvarig, Swedish Lapland Tourism.

Kampanjwebbarna samverkar med andra sociala kanaler som bland annat Facebook, Twitter, Instagram och Youtube där målsättningen är att successivt bygga en långsiktig relation med målgrupperna för att sprida kännedom och bygga kunskap och attraktion.

Utvecklingen är gjord av In The Cold i Piteå.

 

1234 » Last
Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.