2 april, 2012

Alla älskar en bra berättelse. Alla.

Egentligen är ju det här med kommunikation inte så himla komplicerat. Ändå är det så svårt. Oftast av den enkla anledningen att man blir hemmablind för sin egen verksamhet.

Alla människor älskar en bra historia. Och då menar jag inte skvaller eller rykten eller uppdiktade berättelser om gamla mormor Märta som vävde ihop en matta som blev en… Nä, jag menar äkta, genuina berättelser rakt från hjärtat, om idéer, händelser, människor, traditioner, rutiner och innovationer som är unika och relevanta för ett företag, ett varumärke, en individ eller en plats.

Min pappa är en fantastisk berättare. Han har huvudet fullt av mustiga historier från sin egen uppväxt runt polcirkeln. Karaktärerna, händelserna, dramatiken, humorn och hans förmåga att bygga upp spänningen är fenomenal. I över 40 år har jag andlöst lyssnat och väntat på mer. Jag gör det fortfarande. Och han har alltid en massa nya berättelser på lut. Det är honom jag tackar för min starka drivkraft att berätta. Jag gör det bäst i skrift. Inom marknadsföringen brukar man prata om Content Marketing: den där storyn som är unik, som ingen kan kopiera, som bara finns i ett exemplar i hela världen. Ett fingeravtryck. Känslan jag söker när jag berättar sitter i maggropen, nära hjärtat. För mig är det svaret på effektiv kommunikation.

Jag säger det igen: alla människor i hela världen älskar en bra berättelse. Och tack vare det nya medielandskapet finns i dag helt nya verktyg att sprida alla dessa fantastiska berättelser. Det är en magisk tid vi lever i. Har ni förresten tänkt på att internet är den nya lägerelden?

Creative Commons - Non commercial, personal use, by attribution

Den här sidan använder temat LOVEATWORK Prime, designat och utvecklat av Loveatwork AB.